Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Nej till sänkt fart i farleden vid Regarn

+
Läs senare

Det blir ingen sänkt hastighet utanför ön Regarn i Himmerfjärden. Det har regeringen nyligen slagit fast i ett beslut. I stället vill man invänta vidare utredningar, står det i beslutet. – Vi får titta på det här, säger Daniel Adborn (L).

Ingen sänkt fart. Regeringen beskriver farleden utanför ön Regarn, i Himmerfjärden som en av landets viktigaste. Trots problem med erosion anser de att det inte är motiverat att sänka farten i farleden.

Boende längs med farleden Landsort-Södertälje har under lång tid vittnat om hur marken runt öarna har eroderat sönder.

NP har tidigare berättat om hur en fastighetsägare på Regarn blivit av med 600 kvadratmeter mark på grund av erosionsskadorna.

En trolig förklaring till problemet är att fartygen som passerar farleden har blivit större och betydligt fler. Därför skulle en sänkt hastighet minska risken för att ytterligare erosionsproblem uppstår, menade fastighetsägaren då.

För två år sedan fattade länsstyrelsen i Stockholm beslutet att sänka hastigheten från tolv till sju knop i farleden.

Sjöfartsverket var dock av en annan uppfattning och överklagade beslutet till näringsdepartementet.

Verket menar att länsstyrelsen måste fatta sitt beslut på bättre grunder. I sin överklagan skriver verket att man inte har beaktat Mälarsjöfarten, vissa miljöfrågor och att erosionsfrågan inte utretts ordentligt. Sjöfartsverket menar att det finns flera orsaker till erosion.

Nu går alltså regeringen på Sjöfartsverkets linje och river upp länsstyrelsens beslut.

På Nynäshamns kommun, som länge har stöttat förslaget att sänka hastigheten i farleden, har man inte hunnit ta ställning till beslutet än.

– Regeringen har gjort en annan bedömning. Jag ska ta upp frågan med min förvaltning, sedan får vi se hur vi agerar utifrån det, säger Daniel Adborn (L), kommunalråd och ordförande i miljö- och samhällsbyggnadsnämnden.

Regeringen skriver att man ser allvarligt på erosionsproblematiken. Men motiverar sitt beslut att låta den befintliga hastigheten vara kvar. Sjöfartens behov av framkomlighet och sjösäkerhet måste gå före de miljö- och naturintressen som påverkas av stranderosion.

Vidare skriver regeringen i sitt beslut att man också vill invänta den farledsutredning som Trafikverket med flera just nu tar fram. I den ska erosionsfrågan i farleden utredas. Därför hoppas regeringen på att utredningen kommer att föreslå lämpliga lösningar för att minska erosionsproblemet.

När farledsutredningen är färdig finns bättre möjligheter att göra en ny bedömning, står det i beslutet.

Fastighetsägaren på Regarn är bestört över beslutet och säger till Tidningen Skärgården att det är oacceptabelt.

– Regeringen går emot alla instanser, de har kört över länsstyrelsen, de boende på ön och kommunen. Ändå går de på linjen att utreda farleden och låta ännu större fartyg komma in.

Annons
Annons
Annons