Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

"Allt var inte bättre förr"

+
Läs senare

Nynäshamns kommuns arbetssätt präglas numera av öppenhet och dialog. Kommunchefen får mycket höga poäng för sitt ledaskap. Det skriver kommunarådet Anna Ljungdell (S) i en debattartikel.

Anna Ljungdell (S), kommunstyrelsens ordförande.

Det påstås att det var bättre förr. Inte enligt de berättelser jag fått till mig i alla fall. Jag har haft förtroendeuppdrag i Nynäshamn i 15 år, på olika positioner. Det ger ett rätt långt perspektiv. Genom åren har jag fått ta emot mängder av synpunkter på både politiker, chefer och medarbetare, från både politiker, chefer, medarbetare, fackliga förtroendevalda, medborgare och företagare. Alla dessa samtal har pekat i en riktning – få var nöjda med det som var. Folk var faktiskt inte särskilt nöjda med vare sig det kommunen levererade eller med ledarskapet när jag tillträdde som kommunalråd. Särskilt mycket kritik fick jag från kommunens medarbetare om det politiska ledarskapet och tjänstemannaorganisationen hade väldigt lågt förtroende hos allmänheten. I medarbetarundersökningar var det relativt få som kunde rekommendera kommunen som arbetsgivare.

Vad fick jag höra för berättelser då? Man menade att de som var kompis med politiker fick en bättre behandling. Man uppfattade att de skyddades även om de gjorde grova fel, medan de som inte var det kunde bli inkallade på kommunalrådens kontor och bli utskällda. Chefer som uppfattades som ”motarbetare” köptes ut för stora belopp och de fick lämna på dagen. Sällan föregicks det av någon utredning kring vem som gjort vad, utan den som ledningen inte hade förtroende för fick gå. Pang bom. Vill man vara elak kan man säga att kommunen köpte sig fri från kritik med skattebetalarnas pengar. Jag hade ingen insyn i de processerna då, så jag kan inte säga om det är sant, men det var några exempel på vad jag fått höra och hur saker uppfattades och så ville inte jag ha det.

Mot bakgrund av de synpunkter jag fått från alla håll inleddes ett omfattande förändringsarbete efter valet 2010. Från mål- och resultatstyrning, till att tydliggöra roller och processer, till öppenhet och dialog. Jag tror på högt i tak och dialog innan beslut fattas, inte monolog och ordergivning från ledningen och jag fortsätter att lyssna för jag tror att vi hela tiden behöver utveckla oss. Jag tror på att det som är beslutat ska verkställas så som det är bestämt och att den lojaliteten med besluten ska finnas som en kultur i organisationen. Om man vill annorlunda får man begära att beslut omprövas och argumentera för det, men att bara strunta i beslut man inte gillar kan aldrig vara okej. Jag anser att ansvar och mandat måste gå hand i hand. Jag anser att man ska lyssna på fler röster än en innan man sätter ner foten i en fråga och inte bara rusa iväg efter alla bollar som slängs till en för att ge sken av handlingskraft. Det är möjligt att det är ett ledarskap som inte passar alla, men den generella utvecklingen går faktiskt åt rätt håll.

Enligt de senaste mätningarna vi gjort där vi kan jämföra oss med andra är våra medarbetare mer motiverade, mer nöjda med styrningen och mer nöjda med ledarskapet 2014, än 2012. I det så kallade HME-indexet ligger vi topp tio bland de kommuner som är med i jämförelsen. Fler kan rekommendera kommunen som arbetsgivare än tidigare. I alla fall var det så innan kommunen beskrevs som skräckvälde i tidningen. I den senaste mätningen från 2015 är vi tillbaka på 2012 års nivåer, däremot har kommunchefen väldigt höga poäng på sitt ledarskap.

I dag följer vi upp att verksamheten bedrivs på ett professionellt sätt, och om det finns misstankar om brister ska de utredas ordentligt och på ett rättssäkert sätt. Vi sopar inte problem under mattan eller hoppas på att konflikter i en arbetsgrupp löser sig av sig själv.

Chefer ges kompetensutveckling och stöd för att kunna axla det ansvar de har i organisationen och politiken fokuserar på att leda kommunens långsiktiga utveckling, tar ansvar för att utveckla en beslutsprocess som är transparent och demokratisk och en organisation som kan ta emot och genomföra besluten.

Betyder det att allt är perfekt? Självklart inte. Betyder det att jag struntar i den kritik som förts fram här i Nynäshamns Posten? Självklart inte. Den behandlas med samma respekt som alla andra synpunkter som jag får ta del av från dem som kontaktar mig direkt. Även om budbärarna lägger all sin tyngd och sin erfarenhet bakom orden är det uppenbart för mig att ni saknar en hel del information – med den erfarenhet ni har borde ni veta bättre än att dra tvärsäkra slutsatser utan fullständig information.

Som socialdemokrat är jag en varm anhängare av den svenska modellen och jag vill att kommunen ska ha ett bra samarbete med facken i vårt utvecklingsarbete. För att säkerställa att partsprocessen fungerar som den ska kommer jag att kalla kommunens fackliga ledare till ett möte med kommunens personalutskott och om det resulterar i nya slutsatser kommer vi att ta ansvar också för det.

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Annons
Annons
Annons