Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

"Folk flyttar om 861:an tas bort"

+
Läs senare

Fungerande kollektivtrafik är helt nödvändigt när Stockholms län växer. Planerna på att lägga ned busslinje 861 är ett stort misstag av SL och Nobina, skriver Maria Gottberg i en debattartikel.

Buss 861 är själva livsnerven för många, skriver Maria Gottberg.

Stockholm växer så det knakar, under 2014 ökade befolkningen i Stockholms län med 35 002 invånare, siffrorna för 2015 är ännu ej publicerade men jag kan inte tro att de har minskat. Alla dessa människor kan inte bo i Stockholms innerstad utan det är i kranskommunerna som bostäder, skolor och service måste tillhandahållas. Men det måste även finnas fungerande kommunikation.

De flesta personer som bor i Storstockholm pendlar till sina arbeten och befolkningen i Nynäshamn är inget undantag. Enligt statistik gällande år 2014 från Statistiska Centralbyrån var det 6 951 personer som pendlade ut ur kommunen till sina arbeten, det är en fjärdedel av kommunens befolkning och en betydande del av Nynäshamns arbetsföra skattebetalande befolkning.

Jag är en av dessa pendlare. Att inte veta om och när jag kommer fram till mitt arbete, att inte veta om och när jag kommer hem till min familj, möten på hemmaplan eller fritidssysselsättning skapar en inre stress som jag vet att jag delar med många.

Sedan jag började pendla till Stockholm 1993 har endast en stor förbättring genomförts gällande kommunikationen och det är buss 861 mellan Nynäshamn och Gullmarsplan. Förlängda tåg och perronger i all ära, men den bussen är det som gör att man orkar. Det är inte ofta under dessa år som bussturer har ställts in och fram till senaste årsskiftet hände det undantagsvis att man fick stå om tågen var inställda eller hade stora förseningar.

Men nu … Först byttes bussarna ut mot en mindre modell och man märkte att antalet stående resenärer ökade. Efter årsskiftet togs vissa turer bort och det har nu resulterat i att det under varje tur är upp till 30 personer som får stå hela vägen. Detta gäller åt båda hållen.

Jag har åtskilliga gånger pratat och chattat med SL:s kundtjänst om problemet och det enda de kan göra är att lägga en notering om mitt ärende och beklaga det inträffade. Jag vet att många av mina medtrafikanter har gjort detsamma. Men det verkar inte hjälpa.

Utifrån statistiken på klagomål och statistiken på resenärer (för vi blippar ju) så borde ni se och förstå att dessa bussar inte kan vara onödiga och olönsamma. Jag har pratat med flera av busschaufförerna och vad jag har förstått så åker de vidare på körningar inom länet och sedan avslutar de sitt arbetspass med att köra hem 861:an och dess passagerare. Så att säga att bussarna går tomma tillbaka är väl en överdrift om inte en ren lögn.

I somras rapporterades att en man fallit och slagit sig på bussen och nyligen svimmade en tjej på den buss jag åkte med (hurra, jag fick en sittplats på golvet) – gemensamt för de båda var att de hade ståplats.

Om man ser tillbaka på de sista åren innan bussarna togs i bruk så var det i rusningstrafik fullt även på tågen och det hände allt som oftast att resenärer som klev på i eller efter Ösmo fick stå hela vägen in till Stockholm.

Att bussarna sattes in som ett alternativ var ju för att säkerställa att man som resenär över huvud taget kom fram, sittplats var redan då sekundärt och detta kvarstår. Men tågen är tyvärr inte att lita på, därför måste vi även i fortsättningen ha ett fungerande alternativ till tåget.

Jag tror även att bussarna bidragit till att bilpendlandet från Nynäshamn har minskat, vilket är bra för miljön, liksom att inflyttandet till kommunen har ökat.

Fulla tåg, stor osäkerhet om man kommer fram, längre restid och mer stressad vardag – det är den framtid som ni som beslutsfattare ger oss pendlare i Nynäshamn om ni verkställer planerna att ta bort 861:an. Ni ger då även Nynäshamn en rejäl knuff in mot en framtid med avfolkning och ni kan ju själva räkna ut vad det skulle innebära för vård, skola och omsorg.

Vi som varje dag pendlar till Stockholm betalar en betydande skatt till samhället och vad händer med kommunens finanser om vi alla bestämmer oss för att flytta för att det inte går att kombinera ett yrkesliv i Stockholm med ett privatliv i Nynäshamn? Vad händer med de arbeten/tjänster som utförs av de personer som i dag är del av en pendlarfamilj när de väljer att flytta med sin partner och vad händer med skolorna när barnen försvinner?

Jag skulle kunna hålla på i evigheter att lista saker som är galet med era planer men jag vill inte ta upp er tid mer än nödvändigt. Jag vill att ni ska agera! Jag vill ha kvar buss 861!

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Annons
Annons
Annons