Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

"SL och Nobina vill göra buss 861 impopulär"

+
Läs senare

SL och Nobina missköter busslinje 861 i syfte att nedrusta kollektivtrafiken till och från Nynäshamn, skriver Hans-Peter Stülten i en insändare.

Busskö vid Gullmarsplan.

Det finns många sätt att göra en busslinje, eller för den delen en järnvägslinje, impopulär. Man kan jaga bort passagerarna från linjen, så att man slutligen kan lägga ned den på grund av för litet passagerarunderlag. Ett av sätten är att göra en omöjlig tidtabell så att linjen inte går att nyttja för de passagerare den är tänkt för. Ett annat är att höja taxan mycket, och slutligen att göra det så obekvämt att resa med den, att man på så sätt jagar passagerarna över till andra transportmedel.

Det verkar som att SL tillsammans med Nobina just nu håller på att praktisera den tredje metoden när det gäller busslinje 861.

Den har de år den har funnits varit mycket populär bland dem som jobbar i Stockholm, då den ger bekväm tillgång till t-banan. Men i stort lika många år har den varit en nagel i ögat på den politiska ledningen i SL.

Det är otaliga gånger vi har kunnat läsa i NP att nu skall 861 läggas ned. Det senaste försöket kan kanske lyckas. Att sätta in bussar som är lite i minsta laget, så att passagerare får stå medan bussen drar iväg på motorvägen i 90-110 knyck, är ju en möjlighet. Om jag skulle presenteras för den möjligheten tackade jag omgående nej, och valde annan transport.

Jag tror nämligen inte att vare sig SL eller Nobina kan garantera att deras bussar aldrig blir involverade i en olycka, måste bromsa hårt för att en framförvarande bil gör något tokigt, får punktering på ett hjul eller annat tekniskt fel på bussen. Det torde vara omöjligt att ge sådana garantier och det är det ej heller någon som begär.

Vad man som passagerare hos SL däremot med full rätt kan begära, är att man får en säker transport och att bussen/tåget följer tidtabellen. Den senare delen klarar 861 tydligen, men med stående passagerare i bussen på motorvägen, kan man inte ens med den mest generösa tolkningen, påstå att de klarar den första delen, nämligen den säkra transporten.

Skärpning SL, vi betalar exakt lika mycket i skatt till landstinget som de som bor i Djursholm, vi betalar även exakt lika mycket för månadskortet som Lidingöborna. Vi har rätt att kräva ordentlig och säker transport såväl lokalt som till och från Stockholm.

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Annons
Annons
Annons