Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

"Södertörn inte anpassat för Nobinas bussfilosofi"

+
Läs senare

Bussbolaget Nobina tycks totalt sakna kännedom om de förutsättningar som råder på södra Södertörn, skriver Hans Peter Stülten i en insändare.

Nobina borde ha insett att södra Södertörn inte är som Stockholms innerstad innan de satte igång sitt arbete med att försämra bussförbindelserna, anser Hans Peter Stülten.

Efter att ha läst alla turer med Nobina och deras förslag för att försämra bussförbindelserna för oss på södra Södertörn, kan man inte låta bli att få en tanke om något har gått helt galet med upphandlingen.

Antingen har SL:s förhandlare lurat skjortan av Nobina, eller så har Nobina varit så otroligt het på gröten för att få entreprenaden, att man har lagt ett på tok för lågt anbud. Tänkbart är naturligtvis en kombination av båda.

Nu står de så med facit i hand, och upptäcker att södra Södertörn inte är Stockholm eller Södertälje, med många människor och många hållplatser.

Här är jämfört med de två nämnda städerna relativt glest befolkat. Många från Nynäshamns kommun jobbar i Stockholm och skall dagligen till och från jobbet.

Många skall även av olika anledningar till och från Södertälje varje dag. Bussen till och från Södertälje fungerar ju som den tvärförbindelse som annars saknas.

Det genererar kanske många resenärer, men inte speciellt många påstigningar då hållplatserna ligger glest. Och som vi har sett är det just påstigningarna Nobina får betalt för, inte antalet resenärer.

Det var en överraskning för Nobina, de har kanske gått på landstingsrådet Kristoffers Tamsons påstående att det inte bor speciellt många människor i Nynäshamn och att befolkningstalet är dalande. (Imponerande att ansvarig politiker har så extremt dålig koll på sitt fögderi.) Ett påstående vi som bor här på södra Södertörn vet är fel, det är precis tvärtom. Men det visste Nobina inte, så man tänkte att de få resenärerna kan vi enkelt flytta över till pendeltåget.

Senaste utspelet att avkorta bussen till Södertälje så den utgår från Ösmo och att dra in 861 under sommaren när pendeltågen inte går, är ju väldigt intelligent, speciellt det sista förslaget.

Ersättningsbussarna brukar vara minst sagt välfyllda som det är, sedan skall alla från 861 också beredas plats i samma bussar. Det lutar åt ståplatser åt alla. Något som oavsett vad Nobina säger, är gravt oansvarigt på motorvägen.

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Annons
Annons
Annons