Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Motorklubben Speed fyller 90 år och firade med stor middag

I år fyller motorklubben Speed i Nynäshamn 90 år. Det firades med en stor middag för klubbens medlemmar.

MK Speeds Gösta Norberg. Bilden tagen vid en så kallad ”tysthetstävlan” vid Bensinviken i Nynäshamn.

Det var söndagen den 18 april 1926 som motorklubben Speed grundades. Nikolaus Persson hade samlat sina vänner för att undersöka intresset för en motorklubb. Under det första året fick klubben ihop 15 medlemmar.

Sedan dess har klubben haft en viktig roll i bildandet av Nynäshamns samhälle. Efter andra världskriget hjälpte motorklubben till att besiktiga bilar och i mitten av 50-talet startades manöverprov som MK Speed var delaktig i.

När omläggningen till högertrafik genomfördes 1967 deltog klubben med manöverprov och vägledning. Det var först på det glada 80-talet som MK Speed verkligen utvecklades och det var tack vare att folkracen slog igenom. Ett tiotal MK Speed-förare deltog i en tävling och därefter gjordes allt för att Nynäshamn skulle få en egen bana.

– Vi gjorde ljudmätningar på olika punkter runt banan och det fick inte överstiga 80 decibel. Men uppe vid Älgviken så uppmätte vi 81 decibel och vi fick avslag på att bygga en bana, säger Janne Stavbom, mångårig medlem i MK Speed och som har haft flera förtroendeuppdrag.

Vad hände då?

– Jag pratade med kommunen och frågade: ”Om vi får en skriftlig underskrift av samtliga som bor där, är det okej att vi bygger banan då?”. Jag fick svaret att det skulle vara okej. Därefter knackade jag på varenda dörr och sa som det var. Alla skrev på, men det var en som var tveksam. Till slut gav han med sig i utbyte mot en ständig fribiljett.

Första folkracetävlingen på Enebybanan hölls 1985. Året därpå fyllde klubben 60 år.

– Då ville vi göra något speciellt. Vi gjorde en tvådagarstävling.

– År 1993 fick den tävlingen namnet Håga Bildemo Pokalen och 2008 blev det en tredagarstävling.

År 1993 vann klubben äntligen sitt första SM-guld. Det var Andréas Eriksson som vann guldet i rally-SM för juniorer. Därefter skördade han både nationella och internationella framgångar på seniornivå i rally och rallycross.

– Men det är nu på senare år som hans sönder Kevin och Oliver har gjort MK Speed ännu mer framgångsrikt med deras titlar. Framför allt Kevins titel i VM-serien i litesklassen.

90-årsdagen firades med att medlemmar i oktober bjöds in till en jubileumsmiddag. Janne Stavbom hade själv förberett en presentation om klubbens historia.

– Vilken fantastisk historia vi har och så många eldsjälar vi haft.

Hur skulle du annars summera firandet?

– Väldigt trevligt. Vi satt och pratade om gamla minnen. Vi har oändligt många härliga minnen och historier.

Några unga män i klubben:  Tage Forsberg, Folke Fredriksson, Claes Reineskog, Alvar Jansson och Sven Olsson.

”Tysthetstävlan”. En ung man på motorcykel vid sidan om tävlingssekretariatet.

Motorklubben Speed vid Nynäs-Spelen 1928. En motorcykel med sidovagn under en banderoll där det står ”Speed Start”. Fotografiet taget vid hamnen.

MK Speeds Tage Forsberg under Nynäs-Spelen. Forsberg, på en BSA 350cc, står vid sidan om ett tävlingssekretariat. Fotot taget vid hamnen.

Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjand (NTF) utbildningschef Jim Lindqvist berättar för skolelever på Viaskolan hur lång sträcka en bil behöver för att bromsa vid halt väglag. Motorklubben Speed demonstrerar.

Annons
Annons
Annons