Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Citybanan testkördes med diesellok

+
Läs senare

Hela Citybanans räls är på plats och Trafikverket har testkört sträckan utan missöden. Men ännu återstår ett och ett halvt år av arbeten och tester innan tunneln kan öppnas för trafik.

Körklart. Det går att åka tåg längs hela Citybanan. På Trafikverkets Facebooksida kan man se filmer om arbetets senaste utveckling.

Pendeltåget som trafikerade jungfruturen på Citybanan i förra veckan drevs av ett diesellok, eftersom tågen ännu saknar strömförsörjning. Den sex kilometer långa Citybanan byggs för att avlasta de hårt belastade spåren i Stockholm.

Att pendeltåg och övrig tågtrafik separeras innebär att pendeltågstrafiken löper mindre risk att stöta på problem och försenas. Det möjliggör också tätare trafik.

Resan in till Stockholm kommer att se annorlunda ut när tunneln kopplas på sommaren 2017. Två nya stationer byggs: Stockholm City (Centralen) och Stockholm Odenplan.

Grovarbetet med rälsen och de underjordiska stationerna är gjort. Till exempel är alla 65 rulltrappor på de båda stationerna installerade. Nu jobbar man mer med finliret, exempelvis installationen av väggpaneler och den konstnärliga utsmyckningen, enligt Trafikverket.

Nästa stora insats blir ihopkopplingen med de befintliga spåren. Det arbetet kräver att sträckan Centralen-Älvsjö stängs av under påskhelgen: klockan 22 den 24 mars till den 29 mars klockan 05.

Annons
Annons
Annons