Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Missnöje på pendeln får vara större än på buss

+
Läs senare

Pendeltågsresenärer är klart mer missnöjda än bussresenärer med hur SL sköter trafiken i länet. Bussbolaget Nobina har en särskild klausul i sitt avtal som slår fast att SL:s krav på kundnöjdhet kan slopas om det samtidigt är för stort missnöje på Nynäsbanan. Detta eftersom missnöjet kan ”spilla över” i busstrafikens mätningar.

Nöjdheten bland pendeltågsresenärer har ökat på senare år. 2006 var kundnöjdheten på pendeltågen nere på 27 procent, enligt tidigare uttalanden från Stockholmståg i NP. I dag är den 68 procent.

Nobina, som kör bussarna i Nynäshamn på uppdrag av SL, har ett avtal med SL som anger att bolaget får vite om kundnöjdheten ombord på bussarna är mindre än 74 procent under en femmånadersperiod.

Vitet för detta ligger på 7,5 miljoner kronor plus 3 750 00 kronor för varje ytterligare tappad procentenhet.

Det finns dock en klausul i avtalet som anger att vitet inte behöver betalas ut om missnöjdheten på Nynäsbanan samtidigt överstiger 50 procent. Enligt SL är detta för att missnöjdheten på pendeltågen inte ska straffa Nobina.

– Bakgrunden till detta är att upplevelsen av kvaliteten på pendeltågstrafiken hos resenärer kan ”smitta” till busstrafiken i samma område, det vill säga om jag har suttit på ett försenat pendeltåg och sedan går på en buss och där blir tillfrågad om jag är nöjd med min resa så kanske jag svarar att jag är missnöjd med busstrafiken baserat på min upplevelse av tågresan, skriver Tomas Zaar på trafikförvaltningen (SL).

Nöjdheten bland SL:s kunder har varit rekordhög de senaste månaderna, berättar Christian Hoffmann på SL:s presstjänst. 81 procent av resenärerna är nöjda med kollektivtrafiken som helhet i den senaste mätningen. Siffran för pendeltågen är 68 procent.

Tunnelbaneresenärerna är mest belåtna, med upp emot 85 procents nöjdhet. Andelen nöjda bussåkare var 82 procent i höstas.

SL menar att det finns visst fog för att bedöma pendeltåg och bussar olika.

– Det är olika trafikslag och olika typer av avtal. De nya bussavtalen bygger på antalet påstigande resenärer, medan det är svårare att påverka pendeltågen eftersom de delar spår med regionala tåg och det är Trafikverket som ansvarar för tågspåren, säger Christian Hoffmann.

En annan tjänsteman på SL, Johan Nordenblank, förklarar att man också ska ha geografin i åtanke. Pendeltågen trafikerar områden som i regel ligger längre från stadskärnan, där de boende har färre resalternativ. Det gör att dessa resenärer drabbas hårdare av inställda avgångar, vilket påverkar nöjdheten.

– Jämför man pendeltågen med kollektivtrafiken i stort är nöjdheten inte alls lika bra. Men trenden är att även den förbättras, säger Nordenblank.

För pendeltågen finns inte samma system med viten kopplat till kundnöjdheten, berättar han. Däremot kan vite utgå för sådant som inställda avgångar och brister i städningen.

08.587 122 11

Annons
Annons
Annons