Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Nedläggningen av buss 861 en tidsfråga

+
Läs senare

Opinionen för den nedläggningshotade buss 861, mellan Nynäshamn och Gullmarsplan, är stark. Harry Bouveng (M), oppositionsråd i Nynäshamn och ledamot i trafiknämnden i landstinget, tror att bussen kommer att finnas kvar till dess att den nya pendeltågsstationen i Vega är klar.

Harry Bouveng (M) tror inte att buss 861 mellan Nynäshamn och Gullmarsplan dras in med kort varsel. Han tror att bussen finns kvar åtminstone ett par år till.

I höstas beslutade trafiknämnden i Stockholms läns landsting enhälligt att de parallellgående direktbussarna inte skulle omfattas av besparingar. Bussarna är kostsamma och skulle ge en stor besparing om man drar in dem. Men signalen från politikerna var tydlig.

Nobina har ett åttaårigt avtal med SL och landstinget om att köra busstrafiken i Nynäshamn, Haninge och Tyresö. Ersättningsmodellen är baserad på antal påstigande resenärer. Nobina kan under vissa förutsättningar förändra utbudet, men inte hur som helst. Till exempel kan man inte ta bort buss 861 utan att förhandla med tjänstemännen på trafikförvaltningen först, säger Harry Bouveng.

Att bussen tas bort på sikt är troligt, säger han. Men på sikt gäller också dubbelspår och tätare turer med pendeln till Nynäshamn, säger han.

– Jag har förstått att 861:an ska vara kvar så länge arbetet med den nya pendeltågsstationen i Vega i Haninge pågår. (Den ska vara klar 2019, red:s anm.)

Enligt Harry Bouveng väger politikernas ord tungt. Men det kan betyda att nämnden får skjuta till pengar.

– Det måste i så fall in i underlaget inför landstingets fullmäktigemöte i juni. Budgetberedningen pågår till april och ännu har man inte haft någon sådan diskussion, säger Harry Bouveng.

Om Nobina vill dra in bussen, när kan det i så fall tidigast ske?

– Inte före sommaren. Rent tekniskt kan man göra förändringar i samband med ny tidtabell, så tidigast efter sommaren.

Kan man inte låta 861:an ingå i SL:s grundkrav på trafikutbudet?

– Det kan man säkert, men jag tror inte att man omförhandlar det gällande avtalet med Nobina.

Bouveng tror inte att linjen kommer att dras in med kort varsel. Allt hänger på hur väl pendeltågstrafiken fungerar. 861:an sattes in som komplement till en illa fungerande tågtrafik.

– SL menar att pendeln kommer att fungera väl även utan dubbelspår hela vägen till Nynäshamn. Nästa år får vi en ny tågoperatör, MTR, som har visat goda resultat i andra städer. Vi hoppas på det. Så länge trafiken inte fungerar som den ska på Nynäsbanan kommer jag att jobba för att buss 861 får vara kvar.

Kommunalrådet Anna Ljungdell (S) kritiserade er landstingspolitiker för att ha gett Nobina för stora befogenheter över kollektivtrafiken.

– Jag tycker att hon är fel ute. Nobina har flexibilitet att göra förbättringar för ett ökat resande. Men huvudansvaret ligger på tjänstemännen på trafikförvaltningen, som måste godkänna förändringen.

Annons
Annons
Annons