Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Nu ska det fungera med korta pendeltåg

+
Läs senare

Nu är det korta tåg som gäller för den som vill åka pendeltåg på den sydliga delen av Nynäsbanan.

Numera trafikeras den södra delen av Nynäsbanan endast av envagnståg. En vagn av pendeltågsmodellen X60 är 107 meter lång.

I december gjorde SL förändringar i pendeltågstrafiken. En av de största nyheterna är att sträckan mellan Nynäshamn och Västerhaninge numera endast trafikeras av korta tåg.

Numera kopplas bakvagnen bort på de tåg som kommer till Västerhaninge på väg mot Nynäshamn medan den kopplas till på de tåg som går åt andra hållet.

– Det är SL som har beställt den här tåglängden och det handlar egentligen om en anpassning efter trafikvolymen, säger Mikael Lindskog, kommunikationschef på Stockholmståg, företaget som driver pendeltågstrafiken.

– Långa tåg är helt enkelt ett för stort utbud i förhållande till hur många som åker.

Att det går korta tåg på sträckan mellan Nynäshamn och Västerhaninge är ingen ny lösning. Under en period i mitten av 00-talet testades det. Den gången uppstod stora problem när vagnar skulle kopplas på och av tågen. För trots att pendeltågen var av samma modell, X60, var de inte kompatibla med varandra.

Men även om det än i dag är X60-tåg som rullar längs Nynäsbanan finns det enligt Mikael Lindskog ingen risk för att sådana problem ska uppstå igen:

– På den tiden hade tågen olika versioner av mjukvara i sig. Nu är systemen uppdaterade och alla tåg ligger på samma ”nivå”.

Också för resenärerna innebär av- och påkopplingen av vagnar förändringar. För den som åker norrut från Nynäshamn avgår tågen nu en minut tidigare än vad de gjorde innan den 13 december. Tågen får därigenom en minut extra på sig att koppla på en bakvagn i Västerhaninge.

Att det är just bakvagnen som kopplas har flera förklaringar:

– När man planerar tågtrafiken vill man skapa en så kallad ”tågväg”. Det är bättre ur en logistisk synvinkel eftersom tåget kan köra in till stationen obehindrat. Ur en säkerhetsmässig synvinkel är det även bättre att köra in på en station som är tom än en station där ett annat fordon redan är uppställt.

För den som åker söderut från Västerhaninge gäller det i stället att hålla koll på vilken vagn man sitter i. När tåget kommer till Västerhaninge är det nämligen endast den främre halvan som fortsätter till Nynäshamn. Den bakre halvan lämnas kvar.

– Varje tågvagn kostar pengar i form av underhåll och infrastruktur, så det är klart att den här lösningen gör det billigare att driva tåget, säger Mikael Lindskog.

Annons
Annons
Annons