Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ny direktbåt till Utö i sommar – Nordsydliga skärgårdslinjen kan ritas om

På tisdagen ska landstingets trafiknämnd besluta om den nordsydliga skärgårdslinjens kommande säsong. Kafé, större båtar och färre bryggor är några delar av det liggande förslaget. Till skillnad från förut kan Nynäshamn nu bli en del av huvudlinjen.

Annons

Så här kan den södra delen av den nordsydliga linjen se ut sommaren 2017.

I sommar kan Nynäshamn komma att kopplas på den nordsydliga skärdgårdslinjens huvudlinje. Tidigare har resenärerna tagit båten via Nåttarö till Ålö, för att där byta till en buss som tog dem till gruvbryggan på Utö. Men enligt ett förslag, som kan klubbas i landstingets trafiknämnd tisdagen den 29 november, kommer Nynäshamn vara start och mål för huvudlinjen som ska åka direkt till Utö och vidare norrut.

Båten som går från Nynäshamn via Nåttarö till Ålö kommer fortsätta att gå som vanligt.

Man kommer kunna sitta ute på däck och dricka en öl och äta något gott och njuta mer av själva reseupplevelsen.

Större båtar med kafé och utökat utrymme på däck är en annan del av förslaget. Dessa förändringar har sin grund i önskemål från näringsidkare och aktörer inom turism längs linjen.

– Det har varit många resande under försökperioderna 2015 och 2016, även om vi såg en liten nedgång i somras, säger Gustav Hemming (C), skärgårdslandstingsråd.

– Med den nya rutten och de större båtarna finns ännu större möjligheter för fler resande. Man kommer kunna sitta ute på däck och dricka en öl och äta något gott och njuta mer av själva reseupplevelsen.

De små båtarna som trafikerade nordsydliga linjen sommaren 2016 saknade kafé och plats för att sitta ute. De kan nu komma att ersättas med Waxholmsbolagets större båtar.

I år tappade den nordsydliga linjen drygt 4000 resenärer jämfört med förra sommaren. Som NP tidigare har berättat anser Gustav Hemming att det inte är tillräckligt. Totalt reste 8 179 personer med den nordsydliga linjen under den tio veckor långa sommarsäsongen.

En nyhet för 2017 är att linjen kommer att hoppa över Stavsnäs och i stället åka ut till Sandhamn. Tanken är att utnyttja Sandhamns attraktivitet för att locka fler resenärer.

– Sandhamn är en av skärgårdens allra mest centrala besöksmål som lockar många besökare till skärgården, därför känns det kul att linjen nu kommer kunna angöra där.

Sommaren 2017 kan bli den nordsydliga linjens sista. Det blir åtminstone det sista försöksåret. Efter sommaren kommer en grundlig utvärdering göras för att avgöra om linjen har en framtid och hur den i så fall skulle se ut.

– Det är en bra idé att testa ett lite annat upplägg under det tredje försöksåret, så att vi kan fullgott utreda hur den långsiktiga framtiden blir med Nordsyd.

Förut har båttrafiken på linjen upphandlats och därmed drivits av utomstående aktörer. Men tanken är att linjen i år ska trafikeras av Waxholmsbolagets egna båtar. Enligt Gustav Hemming ska det leda till mindre kostnader genom att ”nuvarande leverantörer av skärgårdstrafik har en fungerande verksamhet och organisation”.

Den föreslagna budgeten ligger på 4,5 miljoner kronor. Liksom förra året är tanken att linjen ska vara igång nio veckor under högsäsongen.

Fakta: Nordsydliga linjen 2017

Enligt ett förslag som kan klubbas av Stockholms läns landstings trafiknämnd tisdagen den 29 november ska dessa förändringar göras på den nordsydliga skärgårdslinjen:

– Större båtar med kafé ska användas.

– Sträckan ska gå utan byte från Nynäshamn, direkt till Utö och vidare norrut mot Sandhamn. Sista anhalt är fortfarande Simpnäs i Norrtälje skärgård.

– Stavsnäs ersätts med Sandhamn och Kapellskär ersätts med Räfsnäs.

Hela den föreslagna rutten från Nynäshamn

Gustav Hemming (C), regionplane-, miljö- och skärgårdslandstingsråd i Stockholms läns landsting.

Annons
Annons
Annons