Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Ny t-banelinje från Älvsjö

+
Läs senare

En ny tunnelbanelinje från Älvsjö till Fridhemsplan ska diskuteras inom ramen för Sverigeförhandlingen. Satsningen kan göra det lite lättare för invånarna i Nynäshamn att ta sig till Liljeholmen och Kungsholmen.

Resmål. Till Fridhemsplan på Kungsholmen ska man kunna ta sig med en ny tunnelbanelinje från Älvsjö.

I veckan inleddes en förhandling mellan staten, regioner och storstadskommuner om finansieringen av en rad olika infrastrukturprojekt. Fyra satsningar i Stockholms län ska tas upp inom ramen för den delen av den så kallade ”Sverigeförhandlingen”.

En av de satsningar i Stockholms län som staten kan tänka sig att medfinansiera är en ny tunnelbanelinje från Älvsjö till Fridhemsplan. För invånarna i Nynäshamns kommun skulle linjen inte bara göra att det blir smidigare att resa till Kungsholmen, utan att man får ytterligare ett alternativ att ta sig till de många arbetsplatser som finns i Liljeholmen.

Att ta sig till Liljeholmen från Nynäshamn är dock inte särskilt komplicerat i nuläget heller. Man byter från pendeltåget till Tvärbanan och sedan är restiden till Liljeholmen endast sex minuter.

Ett annat projekt som ska diskuteras i Sverigeförhandlingen är utbyggnaden av en ny spårväg (Spårväg Syd) från Älvsjö till Flemingsberg via Skärholmen och Kungens kurva, vilket ska bidra till att bättre binda samman den nordvästra delen av Södertörn.

Upp på bordet förs också frågan om att förlänga tunnelbanans röda linje mot Ropsten till Lidingö. En annan fråga är huruvida man ska satsa på att förlänga tunnelbanans röda linje mot Mörby till Täby eller om man i stället ska förlänga Roslagsbanan till Stockholms C.

Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) säger till NP att han ser fram emot förhandlingarna.

– Ett viktigt syfte med kollektivtrafiksatsningarna är att de ska möjliggöra byggande av så många nya bostäder som möjligt.

– Stockholms läns landsting gör nu en utredning av förslagen. Jag vill inte föregripa den. Från landstingets sida vill vi också höra vilka synpunkter som kommunerna har.

Kristoffer Tamsons tycker också att det är glädjande att frågan om en ny vägförbindelse öster om innerstaden blir en del av Sverigeförhandlingen. ”Österleden”, som den tidigare kallades, har diskuterats under många år.

Den senaste förstudien gjordes 2006 och föreslog en tunnel från Värmdöleden till Frihamnen. På så vis kan Norra länken och Södra länken bindas samman till motorvägsring runt Stockholm.

– Nu är frågan inte längre om en östlig förbindelse ska byggas, utan hur den ska dras. Det är en stor fördel att biltrafik kan ledas runt Stockholm i stället för att gå genom staden, säger Kristoffer Tamsons.

Annons
Annons
Annons