Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Ny utbildningschef ska ta itu med problemen

+
Läs senare

Sedan årsskiftet är Tommy Fabricius chef för barn- och utbildningsförvaltningen i Nynäshamn. Det är med tillförsikt han nu ger sig i kast med att leda utbildning, kultur och fritid i kommunen.

Tommy Fabricius tillträdde som chef för barn- och utbildningsförvaltningen vid årsskiftet.

Tommy Fabricius kommer närmast från Norrköpings kommun och arbetet som utbildningsdirektör. Innan det har han jobbat som skolinspektör, skolchef, rektor och lärare. Han har även varit officer i Kungliga flottan, frilansjournalist och han är borgerlig vigselförrättare.

– Jag har jobbat med kommunal verksamhet, framför allt inom utbildningsområdet, sedan slutet av 1970-talet. Jag har varit lärare i psykologi, historia och musik på högstadie- och gymnasienivå. Jag har varit rektor på Äppelviksskolan i Bromma i nio år, skolinspektör i Stockholms stad och skolchef i Järfälla. Åren som produktionsdirektör i Danderyds kommun var en lite bredare tjänst som även inkluderade äldreomsorgen.

Även om Norrköping är en större kommun än Nynäshamn så finns det paralleller mellan städerna, säger Tommy Fabricius. Norrköping är en industristad som befinner sig i ett strukturomvandlingsläge, från industrisamhälle till ett mer högteknologiskt, akademiskt samhälle vilket innebär förändrade krav på utbildningsnivå.

Tommy Fabricius fyller 62 år i år. Han har bott huvuddelen av sitt liv i Stockholm. Under åren i Norrköping veckopendlade han, och det är närheten till familj och vänner i Stockholm som nu lockar honom tillbaka.

– Det är svårt att upprätthålla det sociala livet i Stockholm när man veckopendlar.

Har du hunnit skapa dig någon bild av Nynäshamn?

– Det konkreta är skolinspektionsrapporten som kom i november. Den var rätt kritisk får man lov att säga, men den pekar på vad vi behöver jobba med på ett konstruktivt sätt. Den 19 januari kommer Skolinspektionen hit för att träffa alla berörda och diskutera åtgärderna konkret. Det man framför allt är kritisk till är hur vi jobbar med kvalitetsuppföljning och systematik kring elevstödet. Man tycker inte att de som behöver särskilt stöd får det i tillräcklig utsträckning. Det är en rejäl hemläxa till oss.

Vad är det första du kommer att göra?

– Jag behöver komplettera bilden av organisationens arbete, så jag har bjudit in alla chefer på förvaltningen och i verksamheterna till enskilda halvtimmessamtal. Jag hoppas att det kan bredda och fördjupa bilden ganska snabbt. Det känns angeläget.

Kan du säga något om dina mål med skolan?

– Till det yttre är det vad Skolinspektionen efterlyser. Till det inre så anar man i rapporterna att det finns en bristande kommunikation i organisationen, att alltför många inte känner sig tillräckligt informerade och tilltalade. Jag hoppas att vi ska kunna stärka förtroendet för varandra, från politisk nivå till lärare, elever och föräldrar och där har förstås vi på förvaltningen ett stort ansvar.

– Skolans arbete väcker starka känslor, och det får vi nog även räkna med framöver. Men jag hoppas ändå att vi ska kunna öka tillförsikten för det ambitiösa och uthålliga arbete som dagligen uträttas av barn, unga och vuxna i alla våra verksamheter.

Annons
Annons
Annons