Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Nynäshamnare hjälper till på Samos

+
Läs senare

Nynäshamns sjöräddningsstation är väl representerad i Sjöräddningssällskapets insats i den grekiska övärlden. NP fick en pratstund med Lars Göran Uthberg, Joakim Atterstam och Mikael Hägre som alla deltar i insatsen på Samos.

Lars Göran Uthberg, Joakim Atterstam och Mikael Hägre, SSRS Nynäshamn, deltar alla i insatsen på Samos. Foto: Carina Albin

Sedan oktober har Sjöräddningssällskapet varit på plats på ön Samos i Egeiska havet. På de tre månaderna har Gula båtarna-kampanjen undsatt över 900 människor. Projektet, som initierades av Schibsted-koncernen har inget slutdatum men förhoppningen är att kunna fortsätta fram till mars när vattnet börjar bli varmare.

Josef Carlsson, Joel Rang, Andreas Myrén och Mikael Hägre från Nynäshamn har alla varit på plats på Samos. Josef bor numera i Göteborg och Andreas i Stockholm. När Joakim Atterstam, Lars Göran Uthberg och Christian Reimers nu ger sig iväg ingår de i det sjunde teamet sjöräddare som anländer till ön. Och det är med en viss oro man ger sig iväg, säger Lars Göran Uthberg, som är stationsansvarig i Nynäshamn.

– Man vet ju inte riktigt vad som väntar, eller hur man kommer att reagera, även om vi har kunnat ta del av andras berättelser, bilder och erfarenheter, säger han.

– På så sätt känns det fantastiskt att vi åker tillsammans. Vi är så samtränade, vilket underlättar arbetet, säger Joakim Atterstam.

– Jag är övertygad om att det blir en erfarenhet för livet och att man växer som människa.

Besättningarna är på plats två veckor åt gången. Mikael Hägre kom nyligen tillbaka från sin period. Han säger att det är något man måste uppleva för att förstå.

– Det blir väldigt påtagligt. Under våra veckor undsatte vi 202 personer. Räddningarna har gått förhållandevis lugnt till, men första gången man såg alla dessa tusentals flytvästar som har drivit iland – då förstår man vidden av det.

Flyktingbåtarna kommer ofta i land på otillgängliga klippor och enda möjligheten att komma därifrån är med hjälp av sjöräddningsinsatser. Mikael Hägre berättar att gummibåtarna har börjat bytas ut mot rangliga, men större träbåtar som lätt kan slås sönder mot Samos vassa klippor. Båtarna kan ta upp emot 200 personer som ofta betalar 1 000 euro eller mer för att göra den livsfarliga resan i överfulla båtar över havet.

– Många saknar flytväst och båtarna är generellt sett riktiga vrak. Vi testade att sparka lite på dem och då åkte foten rakt igenom.

Mikael Hägre berättar att smugglare säger åt flyktingarna att ha sönder båtarna om de ser att hjälp närmar sig eftersom nödställda tas ombord på räddningsbåtarna. Det kan lätt bli farliga situationer när människor är stressade och rädda, säger han.

– Normalt sett assisterar vi båtar som har fått motorstopp, eller bogserar dem om det går. Men båtarna är ofta i så dåligt skick att vi måste ta ombord människor och föra dem iland, säger Mikael Hägre.

Insatsen i Medelhavet föregås inte av någon särskild träning, berättar de. I mångt och mycket handlar det om det Sjöräddningen redan gör, men i mycket större skala.

– Insatsen i Grekland är en erfarenhet för livet. Man lär sig mycket, på olika plan. Dels ser vi att vår egen sjöräddning fungerar väldigt väl. På det personliga planet känns det som att man har gjort något utöver det vanliga. Jag skulle definitivt åka tillbaka om jag hade möjlighet.

En smugglare övergav 100 passagerare efter bara en timmes resa. Ingen av flyktingarna visste hur man körde båten eller i vilken riktning de skulle åka i den mörka natten. De kraschade till slut in på den lilla ön Nero som ligger mellan Turkiet och Grekland. Där blev de sittandes i över 12 timmar innan Gula båtarna hittade dem djupt nedkylda och utmattade. Foto: Peter Wixtröm/Aftonbladet

1 000-2 000 euro kostar biljetten. Då får man plats i en överlastad gummibåt med en underdimensionerad motor som knappt ger båten styrfart. Foto: Peter Wixtröm/Aftonbladet

Tusentals människor flyr varje dag över havet i undermåliga och överfyllda båtar. Sjöräddningsbåtarna patrullerar i vattnen omkring Samos, nära Turkiets kust. Karta: Google Maps

48 personer strandsatta på Samos. Foto: Sjöräddningssällskapet

På vintern blir resan över havet allt farligare. Men båtarna fortsätter att komma, lika osäkra och överfulla.   Foto: Peter Wixtröm/Aftonbladet

Samos kust med Turkiet i bakgrunden. Foto: Sjöräddningssällskapet

Annons
Annons
Annons