Länsväg 259 som binder ihop Stockholms södra kommuner är på bristningsgränsen. Vägen klarar inte att bära alla bilar, bussar, cyklar, utryckningsfordon och lastbilar. Resultatet är ständiga köer och en farlig trafikmiljö.
Stockholm är en av Europas snabbast växande huvudstadsregioner. Om åtta år ska länets invånarantal ha ökat med över 160 000 personer. Därför har Stockholmsregionen tagit fram en utvecklingsplan och pekat ut åtta yttre stadskärnor, däribland Haninge centrum, Kungens kurva och Flemingsberg. Kommunernas uppgift är att satsa på dessa stadskärnor så att människor och företag vill etablera sig där, för att sprida ut tillväxten över hela regionen. Om kommunerna ska lyckas måste infrastrukturen hänga med.
Annons
Annons
I maj öppnar Norvik, Nynäshamn nya godshamn som ska bli huvudstadens nya centrum för logistik. Varorna ska distribueras ut över regionen på vägar som redan nu har problem. Länsväg 225 mellan Södertälje och Nynäshamn kommer då att bli än mer överbelastad, vilket innebär stora säkerhetsrisker.
Att bygga Tvärförbindelse Södertörn dröjer då projektet saknar 5,8 miljarder kronor. Fast det finns pengar. Regeringen satsar nämligen 700 miljarder kronor på att utveckla landets infrastruktur, men denna flaskhals prioriterar man inte.
Det är naivt att gå in i framtiden och tro att vi ska klara morgondagens behov med gårdagens resurser. Läget är akut. Kristdemokraterna kommer fortsätta sätta press på regeringen för att öka finansieringen och snabba på byggandet av Tvärförbindelse Södertörn
Antonella Pirrone (KD), kommunalråd i Nynäshamn
Karl Henriksson (KD), kommunalråd i Huddinge
Jens Davidson (KD), kommunalråd i Haninge
Martin Strömvall (KD), gruppledare i Haninge
Stefan Dayne (KD), kommunalråd i Botkyrka
Håkan Paulsson (KD), gruppledare i Salem
Ulf Perbo (KD), gruppledare i Tyresö
David Winerdal (KD), kommunalråd i Södertälje