Annons

Annons

Debatt
Debatt: "Färdtjänst åt alla som behöver!"

Vänsterpartiet skriver i en debattartikel om behovet av en väl fungerande färdtjänst.

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Det finns ingen anledning att skryta om färdtjänsten i Region Stockholm, anser Vänsterpartiet. Foto: Bertil Ericson/TT

Bild: TT

Annons

Det kan låta självklart. Vänsterpartiet anser att färdtjänst ska ges efter behov. Men i Region Stockholm har avslagen ökat med elva procent under tio år (enligt SR 22/7-21). Visst är det väldigt bra att kollektivtrafiken görs alltmer tillgänglig. Men använd inte det som förevändning för att avslå färdtjänst för den som behöver!

För övrigt har det blågröna styret i Region Stockholm nyligen beslutat att ersätta alla tågvärdar på pendeltågen med kameror! Är det tillgänglighet?

Fredrik Wallén och Antonella Pirrone, KD, ert snömos om färdtjänsten (NP 22/7) verkar mest vara till för att vilseleda. Fredrik Wallén, i Sveriges Radio hävdar du att färdtjänstnämnden inte blivit hårdare i sina bedömningar.

Annons

Men varför har då antalet avslag ökat? Stockholms befolkning har ökat, och andelen äldre och personer med funktionsnedsättning har inte minskat.

För Sveriges Radio berättar Julia, som är nästan helt blind, att hon fått avslag på sin ansökan om färdtjänst och i stället hänvisas till kollektivtrafik. Hur ska hon kunna åka buss själv, undrar vi, hur skulle det ens gå till? Risken är i stället stor att hon faller eller blir påkörd.

Annons

Som politiker för Vänsterpartiet har vi många vänner och bekanta som är helt vanliga invånare i Region Stockholm. Vi blir även ofta kontaktade av invånare i regionen som vill fästa vår uppmärksamhet på problem eller missförhållanden. Till exempel detta:

1. En person med kraftig synnedsättning nekades färdtjänst och valde att överklaga till Förvaltningsrätten. Då ändrade sig Färdtjänstnämnden och drog tillbaka avslaget. Slutsatsen vi drar av detta är dels att Färdtjänstnämnden inser att den gjort för sträng bedömning. Dels att den som har ekonomiskt eller kulturellt kapital, har kunskaper och kontakter, har större chans att få färdtjänst än andra. Återigen har det moderatledda styret i Region Stockholm rent krasst fört en politik för ökade klasskillnader.

2. Personer med funktionsnedsättning som flyttat från andra orter till Stockholm intygar att bedömningen av färdtjänstbehovet är hårdare här i vår region.

Annons

3. Personer med funktionsnedsättning som försökt åka buss får för lite hjälp och/eller för lite tid av busschauffören. Vi vet att busschaufförernas arbetsmiljö är stressad och pressad. Arbetet för ökad tillgänglighet i kollektivtrafiken motverkas alltså av för snäva tidtabeller.

Personer med funktionsnedsättning behöver inte fler vackra ord om punktlighet och pålitlighet. Det är dags att uppfylla lagstadgade – och medmänskliga – krav på att vårt samhälle ska vara tillgängligt för alla.

Annons

Veronica Kallander, ledamot i färdtjänstnämnden för Vänsterpartiet Region Stockholm

Marta Aguirre, ersättare i trafiknämnden och färdtjänstnämnden för Vänsterpartiet Region Stockholm

Annons

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy