Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Debatt
"Bilarna på tvärförbindelsen behöver inte gå på bensin"

Hans-Peter Stülten skriver i ett debattsvar om behovet av Tvärförbindelse Södertörn och om utfasningen av bensindrivna bilar.

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Det är inte bensindrivna bilar som ska färdas på Tvärförbindelse Södertörn, framhåller Hans-Peter Stülten. På bilden visas laddning av en elbil. Foto: Anders Wiklund/TT

Bild: TT

Annons

Det var väldigt intressant att läsa Miljöpartiets inlägg om Tvärförbindelse Södertörn i fredagens tidning. Men jag är inte så säker på vem det är som har skygglappar på, Miljöpartiet påstår det är åtta andra partier. Jag har en känsla av att det är MP som har skygglappar på.

Alla partier, inklusive Miljöpartiet, är nog överens om att den tunga trafiken skall bort från väg 225. Vägen är smal och krokig, vilket resulterar i ständiga accelerationer och decelerationer. Något som alla vet kostar energi, detta oavsett om man använder trampcykel, bensin-, diesel- eller elfordon. Därutöver går vägen genom flera samhällen, så det även är gång- och cykeltrafik på vägen

Annons

Annons

Men det finns i dagsläget inget alternativ till väg 225 för den trafik som finns mellan Nynäshamn och E4/E20. Att få den in genom Södra länken skulle, rent bortsett från den betydligt längre körsträcka, resultera i att den redan hårt belastade Södra länken korkar igen fullkomligt.

Men nu vill MP säkert hävda att vi inte skall använda lastbil i framtiden. Det är möjligt att vi en dag kommer dit, men jag tror det kommer att ta åtskilliga decennier innan vi är där, kanske fram till en bit in på nästa århundrade.

Vad jag däremot kan hålla med om, är att vi skall göra oss oavhängiga av fossila bränslen. Men där är vi ju på god väg.

Det finns i dag såväl tunga som lätta fordon som går på annat än fossila bränslen, för egen del kör jag sedan snart tre år tillbaka på E85. Jag vet ju att den innehåller 15 procent bensin, men jag vet också att man bland annat under kriget körde bensinmotorer på ren etanol, man hade en liten bensintank för start, sedan kopplade men över till etanol.

Med dagens betydligt bättre motorstyrning går det säkert att rationalisera bort denna bensintank. De flesta moderna bensinbilar kan antingen som de är eller med få ändringar köra på E85. Etanol kan som bekant framställas av avfall från bland annat skogsindustrin.

Men hur är det då med dieselbilarna, invänder säkert MP. Redan i dag ser vi ju dieselbussar som kör på biogas eller rapsolja, så detta finns det också teknik för. Båda delarna är biologiska produkter.

Annons

Och inte att förglömma utvecklingen av el-drivna fordon, såväl tunga som lätta fordon. Vi kunde i veckan läsa att Volvo har fått en stor order på eldrivna lastbilar från Danmark, de skall användas till leveranser i främst städerna. Tekniken finns alltså.

Annons

Om jag sedan får vara lite nostalgisk: När jag tog körkort för bil i början på 60-talet i Köpenhamn, var den bil jag körde i en Ford Taunus 17M som gick på gas. Även där finns alltså en väl utprovad teknik. Gas behöver som bekant inte framställas av vare sig kol eller olja, den kan fås fram av många andra råvaror.

Så varför bygget av Tvärförbindelse Södertörn skulle äventyra vårt miljömål har jag svart att fatta, med mindre man utgår från att såväl fordons- som drivmedelsindustrin lägger ned all forskning i alternativa lösningar till olja, och det har jag svårt att tänka mig de skulle göra.

Men naturligtvis, om man tar på rejäla skygglappar för denna forskning och utveckling, så ser man den inte. Därför tror jag att det är Miljöpartiet som skall ta av skygglapparna.

Hans-Peter Stülten

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy