Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Insändare
"Tvärförbindelse Södertörn inte en lösning för viktiga problem"

Insändarskribenten Hans anser att Trafikverket bör skrota Tvärförbindelse Södertörn och i stället satsa på en förbindelse till E4:an via Mörkö.

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Tvärförbindelse Södertörn är ingen br4a idé, menar Hans. Illustration: Trafikverket

Annons

Det känns uppgivet och mörkt när man följer debatten om hur Tvärförbindelse Södertörn skall genomföras. När man sedan konstaterar vika som anser sig kompetenta att sitta i avgörande roller för att fatta beslut blir mörkret kompakt.

Det finns några få positiva insändare som kommit med realistiska förslag, en av dessa är en med signaturen ”Tidigare befraktare”, som liksom jag har tidigare erfarenhet inom logistikverksamheten.

Annons

Med den lösning som Trafikverket föreslår är det endast Haninges, Huddinges och Botkyrkas problem som kan bli lösta.

I det senaste förslaget som jag sett kommer trafiken att gå i en tunnel från Gladö kvarn och fram till någonstans i Botkyrka nära E4.

Ta i stället och bygg denna tunnel från Södertörnsidan till Mörkö via en utbyggd väg 225 från 73 vid Ösmo, till lämpligt ställe och vidare under Himmerfjärden vidare över ön fram till sundet mellan Mörkö och fastlandssidan, där det redan finns broförbindelse. Där ansluter vägen till gamla riksettan.

Annons

Beroende på om man åker söder- eller västerut och för all del även norrut kan man ansluta till E4 antingen vid Järna eller Trosa. Detta förslag har även tidigare framförts i NP, i insändare.

Det skulle även vara tekniskt möjligt att förse denna tunnel med järnvägsspår om den byggdes så att utrymme för detta medges. Det kan möjligen underlätta att få dubbelspår till Nynäshamn.

Tittar man vidare på de regler som gäller för kör- och vilotider som skall tillämpas av förare av tunga fordon, gäller att från det du börjar ett uppdrag till det är dags för vila får det gå 4, 5 timmar, därefter skall man ta en rast om minst 45 minuter. Ingen förare vill ta en omväg för att komma ut på E4 i Botkyrka och hamna i en kö före Södertälje och tappa tid och drivmedel till ingen nytta.

Då tar man hellre väg 225, som går betydligt snabbare. Redan nu är drivmedelspriserna höga. Skall man dessutom använda sig av eldrivna fordon kommer man inte särskilt långt med det energiinnehåll som finns i dagens batterier.

Annons

Fördelarna med att dra vägen över Mörkö är påtagliga. Hela södra Stockholm och hela Södertörn kan med fördel utnyttja denna väg. Är det någon som kommer ihåg vad som hände när en bil och släp havererade på motorvägsbron i Södertälje lastad med jordgubbar för några år sedan vid midsommartid?

Nynäshamn skulle bli en ort man åker till, och inte ifrån. Om man av någon anledning behöver ombasera Berga eller Muskö skulle detta underlättas. Har Försvarsmakten överhuvud taget blivit tillfrågad i detta ärende? Detsamma gäller utrymning av hela Södra Stockholm och Södertörn.

Hans

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy