Annons

Annons

Annons

Annons

Läsartext
Clara Schuman hyllades i Ösmo kyrka

Som en ytterligare gäst i Ösmo-Torö församlings ”serie” om musik av kvinnliga tonsättare till kända verk, presenterades på lördagen den 19 mars, en konsert i Clara Schumans anda.

Detta är en läsartext.

Den fina trion. Foto: Max Möllerfält

Annons

Clara Schuman var född 1819 i Leipzig och var en tysk tonsättare och pianist. Hennes far Friedrich Wieck, var en framstående pianolärare. Det var genom honom som Clara träffade sin make Robert Schuman. Clara var bara åtta år då de träffades första gången. Robert förälskade sig i Clara då hon var sexton år. Vid 21 års ålder gifte hon sig med Robert och de fick åtta barn. Hon överlevde sin make med 40 år och dog 1896, 77 år gammal.

Annons

Annons

På lördagen den 19 mars framförde en trio bestående av Gentilia Pop Kårfors (violin), Per-Ola Claesson (violoncell) och Barna Both (piano) en otroligt fin konsert i Clara Schumans anda.

”3 romanser för violin och piano op. 22”. Man känner en mjukhet, energi och följsamhet i musiken. Clara Schuman kunde skriva musik hon – Barna Both och Gentilia Pop Kårfors kunde framföra den förstklassigt.

”Romans nr 1. Op. 21 för piano”. Barna Boths fantastiska pianospel. Det kan inte sägas nog många gånger, att Barna är en otroligt driven pianist. Mjukt och följsamt i denna romans.

Efter de båda styckena anslöt Per-Ola Claesson på violoncell och trion bjöd på ”Trio g-moll op. 17 för violin, violoncell och piano”. I detta stycke fanns det kraft! Undrar vad Clara hade för förebild till den kompositionen. Fast det var en smula i moll, så var det medryckande och sträckte sig ut mot dur i vissa avsnitt. Hörde man inte lite menuett? Jo, tyckte jag.

Sist i trion en stilfull komposition, med ett lugn som vid en stilla sjö en sommarkväll. Så småningom stiger den till lite mera livfullhet, för att återgå till det lugna tempot. Skulle vilja sätta ett ”namn” på den kompositionen.

Clara Schuman har skrivit i sin dagbok: ”Det finns några fina avsnitt i Trion och jag tror även, att den är någorlunda lyckad vad gäller formen, men det är naturligtvis ändå ett kvinnoarbete, vilket alltid saknar kraft och ett och annat nytänkande”.

Annons

Vi ska veta att en del manliga kompositörer vid den tiden ansåg att kvinnor var oförmögna att skriva musik. Men det har vi ju fått erfara, att så var inte fallet.

Vi lyssnade till en väldigt samspelt trio denna kväll. Duktiga musiker är det bästa som kan bjudas sina åhörare. All heder till den trion och till kompositören. Kvinnor kan!

Anna Möllerfält

Annons

Annons

Till toppen av sidan