Svar på insändare ”Stoppa slöseriet i kommunens hemtjänst”.
Tack för er insändare om resurser i hemtjänsten. Jag förstår er frustration om det här är er bild av situationen.
Att våra medarbetare inom hemtjänsten skulle åka två i samma bilar och vänta på varandra är inte ett generellt arbetssätt. Undantag är naturligtvis när det krävs dubbelbemanning.
Annons
Den kommunala hemtjänsten tar sig dagligen ut till brukare till fots, med elcykel eller bil, beroende på var brukarna bor. Man delar upp olika arbetsområden geografiskt för att planera arbetspassen på bästa vis. Att åka två medarbetare i samma bil hade varit ineffektivt och kostsamt. Det ni nämner var ett exempel som nämndes i kommunfullmäktige nyligen.
Annons
Det stämmer däremot att hemtjänsten har för få bilar i dagsläget, det saknas just nu fyra bilar. Antalet bilar är något som måste anpassas efter antalet brukare och var de bor, vilket är något som hela tiden varierar. En avvägning kring antal bilar behöver göras med jämna mellanrum och kan ibland vara svårt att hinna med att justera direkt.
Våra brukare med insatser från den kommunala hemtjänsten i Nynäshamns kommun kan vara trygga med att vi varje dag arbetar för att ge en god service till alla våra brukare.
Marlen Terrell, förvaltningschef på socialförvaltningen