Det påpekas ständigt från våra kommunpolitiker att vi ska resa mer kommunalt. Men hur ser det egentligen ut utanför stadskärnan? Hur ser det ut för en Sorundabo som vill ta sig till Stockholm?
Vi som bor i Sorunda har en mängd bussar som alla sammanstrålar i Spångbro 783, 729, 848, 856, 858. Och det ser ju jättebra ut på pappret. Men hur fungerar det i praktiken?
Annons
Idag finns ingen samlad informationsskylt i Spångbro som talar om när bussarna ska avgå. Det finns inga informationsskyltar ute på linjerna heller. Det minsta man kan begära är väl att det ska finnas en infoskylt vid ändhållplatserna och i Spångbro?
Annons
Pendeltåget är huvudlinjen som alla bussar ska serva resenärerna med. Pendeltåget har ju 30 minuters trafik. Men för Sorunda så gäller 60-minuterstrafik. Varför?
Idag finns busslinjerna 783 och 858. De går genom delar av Sorunda samtidigt och konkurrerar om samma passagerare, som ansluter till samma tåg. Varför inte dela på dessa linjer så att de passar varje tåg? Då får vi i Sorunda också 30-minuterstrafik som de övriga i kommunen.
Idag finns inte ett enda parti som driver, rent praktiskt, frågan om bättre kommunikationer för Sorunda. Jovisst alla säger i princip samma sak rent slentrianmässigt. ”Vi har en ständig dialog med SL”.
Men det är ju inte det vi resenärer vill höra. Vi vill ha mer praktisk verkstad, så resultat syns. Exempelvis informationsskyltar.
Anders Johansson, Sorunda