Annons

Annons

Annons

Insändare
Pendeltågskaoset är frukten av M:s politik

Vänsterpartiet skriver i en insändare att det är Moderaterna som har orsakat kaoset i pendeltågstrafiken.

Text

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

"MTR har under flera år bedrivit en bedrövlig personalpolitik", skriver Vänsterpartiet.

Bild: Monika Nilsson Lysell

Annons

Yrvakna moderater kräver plötsligt åtgärder när resultatet av högerns marknadsexperiment i välfärden märks tydligt i den egna vardagen. En gnutta självkritik hade varit klädsamt.

Det föregående styret i regionen har bäddat för kris – och nu är den här. Genom att upphandla kollektivtrafiken lämnade man över ett politiskt ansvar till marknaden och då kan vad som helst hända.

MTR har under flera år bedrivit en bedrövlig personalpolitik, vilket gör att lokförare och annan personal säger upp sig på löpande band. Seko pendelklubben berättar i sin annons om MTR och dess ledning, hur personalen flyr på grund av bristande arbetsmiljö.

Nu ställer MTR in avgångar till Nynäshamn på grund av personalbrist. I praktiken har de klippt bort en hel kommun från tillgång till kollektivtrafiken.

Annons

Nu ljuder klagosången från alla de partier som själva bidragit till problemen genom att låta privata företag leka vilda västern med infrastrukturen. Marcus Svinhufvud (M) gastar ilsket om inställda tåg och otillräcklig information – problem vi vänsterpartister förutsåg när hans egna partikollegor i regionen, med Kristoffer Tamsons (M) i spetsen, sålde ut kollektivtrafiken till vrakpriser. Självklart är att det är Tamsons och hans gäng som har bäddat för kaoset genom att upphandla det billigaste alternativet i stället för det bästa.

Annons

Men nu är det kris och tågen står stilla. I Nynäshamn pendlar cirka 10 000 personer ut från kommunen varje dag. Det är en tredjedel av kommunens befolkning. Många får nu problem att ta sig till skola, jobb och fritidsaktiviteter. De ersättningsbussar som sätts in är otillräckliga, en enstaka buss kan inte ersätta ett helt pendeltåg.

Det faktum att flera av ersättningsbussarna är i dåligt skick med många säten obrukbara gör inte saken bättre. Resenärer får stå i gångarna och trängas, något som är livsfarligt på en motorvägsbuss. Men vad gör man om det är den enda bussen som går? 

Klimatet blir också lidande eftersom många av de som annars tar tåget tvingas övergå till bil istället. Det här måste åtgärdas snarast möjligt. Det verkar Moderaterna också tycka. Men som man bäddar får man ligga och sent ska syndaren vakna. Vi uppskattar lite nyvaken klarsynthet från de andra partierna – men självinsikt hade också varit trevligt.

Nu behöver vi ställa MTR till svars för detta haveri. Vi vill att MTR ska komma till regionens trafiknämnd och svara på våra frågor om hur det här kunde ske. Så länge trafiken är upphandlad måste vi se till att de företag som driver den behandlar personalen med respekt och ger dem en rimlig arbetssituation. På längre sikt måste vi sluta tro att vi får bra kollektivtrafik när det lägstbjudande företaget vinner upphandlingen.

Annons

Det bästa sättet att stoppa personalkrisen på tågen är att ta tillbaka trafiken i egen regi. Vänsterpartiet har vetat detta länge, förhoppningsvis kan veckans pendelstopp få fler partier att komma till insikt.

Anna Sehlin, regionråd, Vänsterpartiet Region Stockholm

Tette Merio, ordförande, Vänsterpartiet Nynäshamn

Bodil Ekholm, gruppledare, Vänsterpartiet Nynäshamn

Bernt Månsson, vice gruppledare, Vänsterpartiet Nynäshamn

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan