Annons

Annons

Annons

Insändare
Naturskolans pedagogik nu på kinesiska

Läraren Robert Lättman-Masch på Nynäshamns naturskola skriver i en insändare om varför två av skolans böcker har blivit översatta till kinesiska.

Text

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Robert Lättman-Masch. Foto: Ylva Skillberg

Annons

Vid årsskiftet kom ett paket från Kina till naturskolan. Paketet innehöll två till kinesiska översatta böcker. Den ena boken innehåller ett kapitel ur Nynäshamns naturskolas bok "Att lära in ute året runt" som utgår från de olika teman som erbjuds elever i Nynäshamns kommun vid besöken på naturskolan. Övrig text i boken står naturskolorna i Karlstad och Eskilstuna för.

Den andra boken som översatts är "Leka och lära naturvetenskap och teknik ute" som Nynäshamns naturskola skrivit tillsammans med naturskolan i Lund. Hela boken på 350 sidor har översatts och kommer nu bli tillgänglig för lärare i Kina.

När vi frågar vår kontakt i Kina om varför det nu plötsligt uppstått ett intresse för dessa böcker får vi följande svar. Den kinesiska regeringen fokuserar nu på hållbar utveckling och president Xi har sagt att ” Green water and green mountains are golden mountains and silver mountains”. Att förbättra den ekologiska statusen kommer alltså att ge ökad produktivitet anser han.

Annons

Annons

Naturutbildning i Kina är kopplad till miljöutbildning och regeringen har haft som policy att stödja miljöutbildning sedan 90-talet.

Ett icke-statligt projekt som startades 2009 har gjort att många utbildningsorganisationer med fokus på naturutbildning har startats. Ett nätverk för dessa organisationer finns också och den första årliga konferensen arrangerades 2014.

”The National Organizing Committee for Concerned Forest Activities” har fått 300 miljoner unga i Kina att delta i olika skogsutbildningsaktiviteter. Denna kommitté har också tydligt deklarerat att denna naturutbildning ska integreras i grundskolans och gymnasieskolans utbildningsmål.

Det som har gjort det möjligt för så många unga att delta i naturstudier är Kinas så kallade ”double reduction policy” där Kommunistpartiet beslutat att minska pressen på elever i grundskola och gymnasium. Det ska ske genom att minska tiden som elever ägnar åt hemläxor och lektioner utanför skoltid och ska möjliggöras genom att öka kvaliteten på undervisningen i skolan. Syftet är att förbättra livskvaliteten och hälsan hos den uppväxande generationen.

Samtidigt har förskolans läroplan blivit fokuserad mer på lek nu jämfört med tidigare. Detta har öppnat nya möjligheter för till exempel svensk utomhuspedagogik att godkännas av Kinas ledning.

Ytterligare anledningar till intresset för dessa böcker är de 17 globala målen som påverkar utbildningssystemet, föräldrars acceptans när det gäller utevistelse, ökad kunskap om fördelarna med naturutbildning och sist men inte minst fördelarna med att vara utomhus, särskilt under en pandemi.

Robert Lättman-Masch, Nynäshamns naturskola

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan