Nynäshamnsbor som tar SL:s pendeltåg till jobbet är luttrade vid det här laget. De senaste åren har bjudit på många inställda avgångar och förseningar. Resenärer tvingas ständigt ha en plan b i bakfickan för att ta sig hem eller till jobbet, om kollektivtrafiken sviker.
Nyligen kom den senaste i raden av kallduschar när SL:s entreprenör MTR började köra hälften av pendeltågen utan tågvärd ombord. Många av lokförarna vägrar av säkerhetsskäl att köra tåg utan tågvärd, och resultatet blev omfattande trafikproblem och många inställda avgångar. Värst drabbas som vanligt de resenärer som bor längst ut på linjerna.
Annons
Annons
Det har redan kommit vittnesmål om flera incidenter kopplade till den nya arbetsordningen. Bland annat har resenärer med funktionsvariationer lämnats kvar på plattformen.
Projektet, som kallas ”Pendeltågens tekniska utveckling”, går ut på att ersätta personal med övervakningskameror i ett försök att spara pengar och har legat i röret sedan 2021. Farhågorna har sedan dess staplats på varandra, men svaren har varit få.
Trots protester från fack, personal och skyddsombud, gav det socialdemokratiska styret i Stockholm grönt ljus för projektet i början av mars. För oss i Vänsterpartiet är det glasklart att vi behöver fler ögon och händer i kollektivtrafiken, inte färre! Säkerheten och tillgängligheten måste alltid gå före de privata trafikbolagens vinster.
Pendeltåget är livsviktigt för vår kommun och en förutsättning för att alla de som arbetspendlar ska få ihop livspusslet. Nynäshamns pendlare förtjänar bättre!
Anna Sehlin (V), regionråd, Region Stockholm
Tette Merio (V), ordförande, Vänsterpartiet Nynäshamn