Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Polen valde Nynäshamn för nya färjelinjen

Artikel 54 av 93
NP 90 år
Visa alla artiklar

1974 gick den första resan mellan Nynäshamn och Gdansk. Nynäshamn vann avtalet om färjetrafik till och från Polen. I och med detta skyndade man på bygget av hamnterminalen.

Annons
Nynäshamn fick avtalet om färjetrafik till och från Polen.

I april 1974 blev det klart att Nynäshamn, i konkurrens med ett trettiotal andra ostkusthamnar, vann avtalet om kontinuerlig färjetrafik till Polen. Kommunen var mycket nöjd med den nya Polenlinjen.

– Det här kommer säkert, frånsett den direkta nyttan av att ha bekväma förbindelser till nya rese- och semestermål, att få en positiv effekt på näringslivet, sade kommunalrådet Nils Jansson (S).

Diskussionen om vilken hamn som skulle få avtalet med Polen hade pågått en längre tid. I NP går att läsa att bland annat Stockholm ”sökte bearbeta polackerna om att få den fina godbiten”.

Men när den polske sjöfartsattachén Zbigniew Gryglewski besökte Nynäshamn och påtalade hur intresserade hans regering var av den här förbindelsen gick det fort.

– Vi har utrett vart vi helst vill förlägga en färjelinje mellan våra länder. Det är ingen tvekan om att det blir Nynäshamn med dess överlägset goda hamnförhållanden.

Den nya färjeförbindelsen var inte bara en fjäder i hatten för Johnsonkoncernen, med hamnchef Ulf Holm. Det blev också en anledning att bygga en kombinerad gods- och passagerarterminal. Fredagen den 31 maj klockan 06.30 på morgonen gick den första resan.

Mer från 1976

Året inleddes med en prishöjning på NP. På grund av de kraftigt ökade framställningskostnaderna kostade NP från och med januari 90 öre.

Nynäshamns Radio-amatörer, NRA, fick i juni i uppdrag att agera mottagarstation till en djonk som åtta män försökte korsa Stilla Havet med. I september tappade man kontakt med djonken efter att vad man trodde var skeppsmask ätit sig in i skrovet. Det dröjde till i oktober innan man fick kontakt igen och då var det meddelandet ”SOS – SOS – Båten sjunker”, skickat via den amerikanska kustradiostationen Kodiak, som nådde radioamatörerna i Nynäshamn. Besättningen meddelade att de lämnade djonken i livbåtar och kunde senare hittas vid liv av ett av räddningsplanen.

Tankern Maria rammade in i gotlandskajen i Nynäshamn efter ett mekaniskt fel. Befälhavaren ombord framhäver noga att besättningen vid tillfället var i nyktert tillstånd.

I november skedde ett rån i Nynäshamn. NP skrev: ”Så har även Nynäshamn haft sitt första rån enligt numera vedertagen modell”.

En maskerad yngling besökte Gröndalskiosken, hotade med ett pistolliknande föremål och utbrast ”Hit med alla sedlar!”. Vera Gustavsson, som jobbade i butiken, tänkte efter en stund och stängde sedan luckan vartefter hon ringde polisen. NP kallade det ett ”intermezzo” och det är oklart om polisen någonsin fick tag i Nynäshamns första rånare.

Riksdagen antog den nya svenska regeringsformen. Den innebar att kungen bara fick ceremoniella uppgifter, rösträtten sänktes till 18 år och att antalet ledamöter i riksdagen minskades från 350 till 349. Minskningen genomfördes eftersom det visat sig vara problematiskt med jämnt antal ledamöter. Året innan fick de borgerliga och de socialistiska blocken 175 platser vardera, vilket gjorde att flera beslut i riksdagen fick avgöras med hjälp av lotteri.

Källa: NP 1974, Wikipedia

Annons