Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Arlanda flygplats kunde hamna i Jordbro

Artikel 35 av 93
NP 90 år
Visa alla artiklar

Luftfartsstyrelsen tyckte att Stockholmsregionens stora flygplats skulle ligga i Jordbro. Försvarsmakten och Västerhaninge gillade inte idén och flygplatsen hamnade därför i stället vid den avlägsna Halmsjön i Sigtuna kommun.

Annons

NP 90 år. I mitten av 1950-talet stod det klart att Stockholms gamla flygplats i Bromma var föråldrad och inte skulle räcka till. En ny flygplats behövdes och i januari 1956 presenterades två alternativ. Den kunde byggas antingen i Jordbro i dåvarande Österhaninge kommun eller vid Halmsjön i Sigtuna kommun.

Luftfartsstyrelsen förordade Jordbro, bland annat för att den skulle hamna närmare huvudstaden. Avståndet från Stockholm till en flygplats i Jordbro var 23 kilometer, medan den perifert belägna Halmsjön låg 40 kilometer från Stockholm.

Visserligen skulle själva flygplatsen kosta mer att anlägga i Jordbro än vid Halmsjön. Men totalkostnaden beräknades ändå bli lägre, eftersom Halmsjö-alternativet krävde andra stora samhällsinvesteringar.

Personal som arbetade på flygplatsen i Jordbro skulle kunna bosätta sig i till exempel Handen – eller i Farsta som just då höll på att växa fram. En placering vid Halmsjön krävde däremot att man snabbt började planera för nya bostadsområden i den lantliga trakten.

Försvarsmakten delade dock inte alls Luftfartsstyrelsens entusiasm. Åsikten var att det ur försvarshänseende vore dumt att lägga en stor civil flygplats så nära marinens anläggningar vid Berga och flygflottiljen i Tullinge.

En annan motståndare till storflygplatsen Jordbro var dåvarande Västerhaninge kommun. Detta trots att flygplatsen i huvudsak skulle ligga i Österhaninge kommun.

Västerhaninge ansåg att kommunens utveckling skulle hämmas om flygplatsen byggdes. Kommunen hade redan tagit fram planer för var nya bostäder kunde byggas. Man befarade att det arbetet kunde kullkastas.

Länsstyrelsen i Stockholm höll med Västerhaninge. Myndigheten påpekade att en storflygplats i Jordbro skulle generera mycket buller, vilket skulle vara negativt för möjligheten att bygga nya bostäder i trakten.

Motståndet från Försvarsmakten och Västerhaninge gjorde att planerna för storflygplatsen i Jordbro avfördes.

Det krävdes dock ytterligare några utredningar innan staten till slut bestämde sig för alternativet vid Halmsjön – som kom att bli Arlanda flygplats. Den invigdes officiellt 1962 av kung Gustaf VI Adolf.

Området kom sedan att utvecklas snabbt. Den intilliggande orten Märsta hade bara knappt 3 000 invånare 1960. 1965 var det över 10 000 och 1990 hade befolkningen ökat till över 20 000. Och i själva Halmsjön finns i dag en kabelpark för wakeboardåkning.