Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Busstrafiken ska utvecklas långsiktigt

Bättre trafik som leder till fler resenärer. Det är målet när Nobina tar över driften av bussarna i Haninge och Nynäshamn.

Annons
”Vi kommer inte att marknadsföra oss utan själva resandet, vi ser det som samhällsnytta”, säger Jonas Lindeskär, trafikchef på Nobina Södertörn.

Den 19 juni slås busstrafiken i Nynäshamn, Haninge och Tyresö ihop till ett område. Nobina tar över all trafik och bildar trafikområdet Södertörn.

– Vi är väldigt glada att ta över trafiken och vi hoppas på att vinna synergier när vi är ett område, säger Jonas Lindeskär som är trafikchef på Nobina Södertörn.

I avtalet får inga förändringar göras förrän i december. Trafikförvaltningen har sista ordet om trafiken men Nobina kommer att kunna påverka mer än förut. Då kan linjedragningar, tidtabeller och fordon komma att förändras.

– På några års sikt kan det handla om att köra stadstrafiken i Nynäshamn med bättre anpassade fordon till exempel, men inledningsvis kommer det inte bli några förändringar, säger Jonas Lindeskär.

Något som syns direkt är, förutom nya uniformer på förarna, de nya bussarna. Totalt ska 28 bussar i Ösmo och Nynäshamn bytas ut.

– I nästan alla nya bussar kommer det att finnas skärmar med tips om resande och information om byten och liknande, säger Jonas Lindeskär.

Ett område där Jonas Lindeskär vill göra skillnad är hos personalen. Det kommer att finnas två lokala leveranschefer, en i Ösmo och en i Haninge. Det kommer också att finnas två gruppchefer i Ösmo.

– De ska kunna coacha och uppmuntra förarna. Vi tror att det är viktigt att ha en dialog och speciellt positiv återkoppling, säger Jonas Lindeskär.

För att lägga fram en grund till förändringar kommer det att finnas en marknadsavdelning för området, placerad i Haninge. Tjänstemännen där kommer att röra sig i hela området för att fånga upp synpunkter.

Ett exempel på det är 13 grupper med sju förare i varje grupp som möts varannan vecka för att ge förslag till förbättring.

– Personalen som jobbar nära kunderna sitter på värdefull kunskap, de vet var det saknas en hållplats eller var det är svårt att byta, säger Jonas Lindeskär.

Nobina kommer också att föra en dialog tillsammans med de berörda kommunerna samt Nacka och Huddinge, som trafikeras av linjer från kommunerna.

– Vi vill inte göra några förändringar som kommer som överraskningar och nu ska vi ha ett mer formaliserat samarbete, säger Jonas Lindeskär.

I det nya avtalet baseras ersättningen på antalet betalande resenärer, till skillnad från tidigare då företaget fick betalt för antalet sträckor som trafikerats. Enligt Jonas Lindeskär leder det till att trafiken behöver vara bra.

– Vi går från att köra bussar till att köra resenärer, och vi måste se till att resenärerna blir nöjda.

Bussarna ska drivas med RME, ett bränsle baserat på raps, och i alla bussar installeras en dator som ska hjälpa föraren att köra miljömedvetet.
Laddningsstationer kommer att finnas ombord på bussarna.
Annons