Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Dåligt beslut om Norviks bergmassor

Annons

Att transportera Norviks bergmassor till Väggarö kan visa sig vara ett dåligt beslut.

a) Norviks containerhamn har enkom Unifeeder som närvarande rederioperatör - en marginell, envägs importtrafik utan export.

b) Norviks rorohamn kunde endast förse Stena Line med hälften av önskade kajmeter.

c) Om Norviks transithamn (jvg) blir ett samarbete med Göteborgs APM-terminal om rysslandsgodset fattas containerhamnkaj.

Stathmosbassängen är föreskriven som hamn i detaljplan - tidigare Nynäs Petroleums in- och utskeppningshamn av asfaltsfat; kajfundamenten kan fortfarande ses.

Med en utfyllnad av Stathmosbassängen ökar likaså ytorna för Hamnbassängstaden - och utflyttning av lastbilstrafiken från innerstaden.

Som jag ser det blir Stathmoskajen perfekt för Unifeeder, kontinenten-Nynäshamn-S:t Petersburg.

Vad säger vd Magnus Kårestedt, Göteborgs Hamn om rysslandsgods i transit över Göteborg? Ekonomi?

Vad säger Patrik Almqvist, sjöfartscontroller Stena Line om att driva en containerpendel S:t Petersburg/Helsingfors/Tallin - Norviks containerhamn? Ekonomi?

Vad säger Stockholm Hamnars nya vd Thomas Andersson om godsvolymer till och från S:t Petersburg, Helsingforsfors, Tallin?  Ekonomi?

Det vore bra onödigt att behöva köra bergmassor fram och tillbaka i hamnprojektet.

Johan Sturesson

fd rederibefraktare

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel