Annons
Vidare till nynashamnsposten.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: "Bra med sjöpendel – men väg 225 måste också rustas upp"

Bo Persson (L) skriver i en debattartikel om en ny inlandsfartygspendel och om behovet av att rusta upp väg 225.

I Dagens Logistik finns en artikel (11/2) om att Sveriges första inlandsfartygspendel ska i april börja transportera containrar mellan Norvik och Västerås. Fartyget har en kapacitet på 280 TEU (20-fotscontainer). Inledningsvis blir det två turer per vecka. Detta innebär cirka tusen färre lastbilar i veckan på väg 225.

Det är ett tyskt rederi som kommer att operera fartyget. Anledningen till detta är bland annat att Transportstyrelsens bemanningsbestämmelser är de samma för fartyg som trafikera öppet hav som för fartyg i inlandsfart. Hade det svenska regelverket varit liknade det tyska kunde trafiken mellan Norvik och Mälaren gått på svenskflaggat fartyg. Detta hade inneburit jobb för svenska sjömän och därmed svenska skatteintäkter.

Den nya sjöpendeln kommer att avlasta väg 225 från containertrafik med cirka tusen lastbilar per vecka, men trots detta behöver vägen upprustas. Nynäshamn har färjeförbindelser med Gotland, Lettland och Polen. Dessa färjor medför stor trafik, som fortsättningsvis kommer att belasta vägnätet på Södertörn. Färjetrafiken kan förväntas öka och därmed vägtrafiken Det är hög tid att rusta upp väg 225.

Bo Persson (L)

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel