Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Debatt: Kommunen sviker sina invånare om Norvik

Artikel 2 av 2
Storhamnen växer fram
Visa alla artiklar

Annons

Vad kommer Nynäshamns kommun kräva för att Stockholms Hamn AB ska minimera de kommande störningarna från lastbilstransporterna till och från Norviks hamn? Ingenting alls? Verkligen? Kommunen har i alla fall inte tagit chansen att yttra sig i det pågående målet vid Mark- och miljööverdomstolen om villkor för landtransporterna till och från Norvik.

Ända sedan storhamnsplanerna lanserades för cirka 20 år sedan har Naturskyddsföreningen varnat för de stora lokala störningar som hamnen kommer att orsaka. Enligt hamnbolagets egen transportutredning kommer en fullt utbyggd hamn att leda till ca 1000 lastbilstransporter per dygn. Det är fyra gånger mer än nu. Detta leder till stora olägenheter i form av trafiksäkerhetsrisker, buller och miljörisker, särskilt längs den för tung trafik olämpliga väg 225 mellan Ösmo och Södertälje. Det är illa redan nu.

Naturskyddsföreningen har som överklagande i det pågående målet, liksom i tidigare domstolsprocesser, drivit linjen att de här transporterna är en följdverksamhet av hamnen och att det därför är rimligt att det ställs krav på hamnbolaget att vidta åtgärder som kan minska störningarna. Ett exempel på en sådan åtgärd kan vara att genom styrmedel motivera att betydligt mer av godset fraktas med järnväg så att antalet lastbilar minskar på våra vägar. I nuläget planeras endast 25 procent av containergodset och noll procent av ro/ro-godset (rullande gods) fraktas med järnväg.

Målet som just nu pågår vid Mark- och miljööverdomstolen är mycket viktigt, eftersom det nu kan ställas juridiska krav på hamnbolaget att vidta åtgärder. För vår del anser vi att det finns både juridiska och moraliska skäl att hamnbolaget hjälper till att mildra konsekvenserna av den hamn man bygger. Den 5 juni fick ett antal myndigheter, däribland Nynäshamns kommun, ett föreläggande från domstolen att yttra sig i frågan senast den 19 juni. Naturvårdsverket, Trafikverket, Länsstyrelsen och Södertörns miljö- och hälsoskyddsförbund har sedan dess inkommit med skrivelser, men inte kommunen. Kommunen har inte heller begärt att få längre tid på sig att yttra sig.

Vi såg det som självklart att kommunen skulle ta chansen att ge sin åsikt i frågan. Istället stoppar kommunen huvudet i sanden. Vi hade rent av hoppats att kommunen skulle stödja den linje som Naturskyddsföreningen driver, eftersom det är kommunens invånare som drabbas av de stora lokala störningarna från Norvik. Varför vill inte kommunen påverka så att det ställs juridiska krav på hamnbolaget?

Eva Dannstedt Branting och Tore Söderqvist, ordförande respektive f.d. ordförande i Nynäshamns Naturskyddsförening

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons