Annons
Vidare till nynashamnsposten.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: "Öppna upp möjligheten för inlandssjöfart – satsa på europeiska regler"

Bo Persson (L) skriver i en debattartikel om behovet av att modernisera regelverk för att få igång sjötransporter från Norvik in i Mälaren.

Alla stora hamnar i EU genererar, precis som Norvik, stora mängder gods som skall fraktas vidare in i landet. På kontinenten sker detta ofta med mindre fartyg på de inre vattenvägarna, som utgör en naturlig del av regionernas trafikinfrastruktur. I EU:s hamnar med internationell trafik går ofta mer än femtio procent vidare med sådana mindre fartyg.

Sverige är ett undantag, här finns knappast någon inlandssjöfart alls. Det beror på att inlandssjöfarten i Sverige inte har en avgiftsstruktur som ger en rimlig konkurrentsituation gentemot lastbilen. Det finns flera rederier som vill starta inlandssjöfart i Sverige men förutsättningen är att lastbilen och inlandsfartyget konkurrerar på lika villkor.

I mina kontakter med redarna har jag också förstått att ytterligare ett problem är att de små, enkla och sjösäkra standarfartygen som används på kontinenten inte får användas i Norvik då inte ett enda av dessa tjugotvåtusen EU-certifierade inlandsfartyg uppfyller det svenska tekniska regelverket. En gång i tiden hade vi ett liknande unikt svenskt regelverk för telefoner, ett regelverk vars avskaffande var en absolut förutsättning för den fantastiska svenska utvecklingen inom detta område.

Om Sverige anpassade sina avgifter och sitt regelverk till övriga EU skulle vi snart kunna se en godspendel på vattenvägen från Norvik in i Mälaren via Södertälje. En sådan lösning är betydligt billigare än alternativen och vinsterna för miljön och trafiksäkerhet mycket stora. Ett inlandsfartyg, som kan lasta 208 stycken 20-fotscontainrar förbrukar endast en tredjedel så mycket bränsle som en lastbil och är drygt tio gånger trafiksäkrare Med en sådan lösning kan väg 225 avlastas från en stor del av lastbilstrafiken.

Jag anser att detta alternativ måste utredas av Trafikverket så snart som möjligt.

Bo Persson (L)

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel