Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: "Skapa säkra vägar till busshållplatserna längs väg 225 – nu går man med livet som insats"

Sorundabon och liberalen Bernt Wåhleman skriver i en debattartikel om behovet av säkra gångvägar till busshållplatserna längs väg 225.

Annons

Äntligen, höll jag på att säga. då jag såg nyhetsprogrammet på TV, där Stockholms Handelskammare konstaterar att när den nya storhamnen Norvik i Nynäshamn börjar trafikeras kommer påfrestningarna på framförallt vägförbindelserna söder och västerut bli mycket stora. Det är en av de första myndigheterna som verkar ha insett problemen. Något liknande har jag inte ännu hört från Trafikverket, där finns så långt jag vet det, ingen beredskap att i närtid, möta den ökande trafiken av tunga transporter på väg 225. Det man hänvisar till är den s.k. tvärförbindelsen en förbindelse som ännu saknar både finansiering och nödvändiga beslut samt Åtgärdsvalstudien som ännu inte lett till några konkreta åtgärder. Ännu har ingen ”spade satts i jorden” och det innebär att när det gäller tvärförbindelsen man måste räkna med att det inte kommer finnas någon sådan på plats under de närmaste tio åren. Och de åtgärder som anges i åtgärdsvalstudien saknar finansiering.

Mot den bakgrunden har jag ställt två frågor till Trafikverket som jag förväntar mig ett svar på:

1. Vilken beredskap har Trafikverket för att möta den ökande tunga trafiken på väg 225? Mycket talar för att det gods som skall söder och västerut inte kommer att använda järnvägen utan liksom idag att använda väg 225 vilket kommer att innebära en ökad belastning på en väg som redan idag har stora problem med att på ett rimligt sätt erbjuda en trafiksäkermiljö för de boende efter väg 225.

2. Vilka åtgärder i närtid kommer Trafikverket att vidta för att förbättra trafikmiljön efter väg 225? Eller är det så att Trafikverket inväntar en akut situation som kommer att tvinga fram åtgärder?

Vid upprepade tillfällen har jag de senaste åren till Trafikverket påtalat behoven av en förbättrad trafiksäkerhet framförallt för gående och cyklister efter väg 225. När nu Stockholms Handelskammare också påtalat den problematik som finns på grund av att Trafikverket inte medverkat till att den tunga trafik som alstras vid Norvik på ett rimligt och trafiksäkert sätt kan frakta godset vidare framförallt söder och västerut anser jag att Trafikverket inte längre kan blunda för problematiken och hänvisa till eventuella åtgärder minst 10 år framåt i tiden. Det är inte att ta problemen på allvar!

Denna gång begränsar jag mig till ett förslag som jag anser bör genomföras snarast:

Att Trafikverket skapar gångvägar som gör det möjligt för gående efter väg 225 att ta sig till och från befintliga busshållplatser utan att behöva gå på vägbanan, med en påtaglig risk för det egna livet.

Bernt Wåhleman (L)

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel