Annons
Vidare till nynashamnsposten.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: ”Stockholmsregionen är redo för elektrifieringen av våra vägar”

Vi hoppas att Trafikverket ser de stora vinster som en elvägknuten till Norviks hamn kan innebära för miljön, effektivare transporter och trängseln i vår hårt drabbade region, skriver kommunstyrelsens ordförande Harry Bouveng (M) tillsammans med företrädare för andra kommuner och aktörer.

Klimatförändringarna är ett av de största hoten mot världens framtid. Sverige och Stockholmsregionen har unika möjligheter att bidra till de samhällslösningar som behövs för att vi ska nå klimatmålen och öka hoppet om en hållbar framtid. Det gäller särskilt transporter, där Stockholmsregionen har både tuffa klimatmål och industri och forskning i absolut världsklass. Redan idag har vi en kollektivtrafik med högt resande som är oberoende av fossila drivmedel, samtidigt finns det ett stort intresse från både privatpersoner och näringsliv att efterfråga klimatsmarta lösningar. Men vi vill göra mer och nu ta första steget att elektrifiera godstrafiken på våra vägar.

Trafikverket har pekat ut väg 73 sträckan mellan Nynäshamn-Västerhaninge som en av två potentiella vägar som uppfyller de krav som Trafikverket ställt inför ett elvägspilotförsök. Vi hoppas att Trafikverket ser de stora vinster som en elväg knuten till Norviks hamn kan innebära för miljön, effektivare transporter och trängseln i vår hårt drabbade region.

Väg 73 är i dag och kommer att bli en allt viktigare länk för godstransporter i takt med att Sveriges nya godshamn nu öppnar. Att flytta transportarbete från land till sjö är en viktig pusselbit för att nå Sveriges högt satta klimatmål. En elväg till och från hamnen skulle förstärka denna satsning ytterligare.

Flera industriområden ligger längs väg 73 där lastbilstransporter utgör en stor del av den totala trafiken. En elektrifiering av godstrafiken skulle därmed ge stora klimat- och miljöeffekter och engagera många företag och aktörer i att skapa momentum kring godstrafikens klimatomställning.

Stockholm-Mälarregionen har en central roll i Sveriges tillväxt med 40 procent av Sveriges befolkning och sysselsättning. Stockholms län har i sin tur en ledande roll i regionen med 57 procent av befolkningen, 62 procent av arbetstillfällena i Sverige och med en stark fordonsindustri. Elvägsprojektet skulle också stärka Stockholmsregionens omfattande fordonsindustri med sin tyngdpunkt i Södertälje, som gör stora satsningar på hållbara lösningar. Projektet Fordonsdalen visar på industrins vilja att i samverkan med bland annat KTH utveckla innovativa och klimatsmarta lösningar. Även transportinfrastruktursidan såsom materialtillverkare, entreprenader och hela byggbranschen kommer gynnas av denna satsning eftersom en systemlösning behövs.

Elvägspiloten ligger väl i linje med Stockholmsregionens regionala godsstrategi. Strategin pekar särskilt ut värdet av testbäddar, piloter och tester som kan stärka samverkan mellan näringsliv, forskning och offentliga aktörer, och som därmed även stärker konkurrenskraften i fordonsindustrin. Men elvägspiloten skulle dessutom stärka sammanhållningen kring genomförandet av hela strategin, vilket i sin tur skulle bidra till minskad klimatpåverkan, effektivare transporter och bättre konkurrenskraft i hela den trängseldrabbade huvudstadsregionen.

En elvägspilot har alltså extremt god potential att göra nytta och ge goda resultat i Stockholmsregionen.

Stockholmsregionens olika aktörer står samlade i denna fråga och vi är beredda att tillsammans arbeta för att en elvägspilot i Stockholms län ska bli en succé. Det är en strategiskt viktig satsning för hela Stockholmsregionen och i förlängningen hela Sverige. Genom att ta ett stort kliv närmare att bli en resurseffektiv och hållbar region utan klimatpåverkande utsläpp, kan vi också stärka regionens och Sveriges roll som modell för framgångsrik klimatomställning och bidra till att inspirera resten av världen. Det rätt vägval för framtiden.

Harry Bouveng (M), kommunstyrelsens ordförande i Nynäshamn

Meeri Wasberg (S), kommunstyrelsens ordförande i Haninge

Gustav Hemming (C), tillväxt- och samhällsplaneringsregionråd

Daniel Dronjak (M), kommunstyrelsens ordförande i Huddinge

Boel Godner (S), kommunstyrelsens ordförande i Södertälje

Anita Mattsson (S), kommunstyrelsens ordförande i Tyresö

Fredrik Lindstål (C), styrelseordförande i Stockholms Hamn AB

Carl Bergkvist, näringspolitisk expert med ansvar för infrastruktur, Stockholms Handelskammare

Nicole Kringos, Professor Highway Engineering, KTH

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel