Annons
Vidare till nynashamnsposten.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: "Visst tar vi ansvar för trafiken på vägarna 225 och 73"

Kommunstyrelsens ordförande Harry Bouveng (M) skriver i ett debattsvar om vad Nynäshamns kommun gör för att hantera de trafikproblem som är kopplade till hamnen i Norvik.

Replik till Naturskyddsföreningen Nynäshamn, NP 10 juli.

Debatten kring Norviks hamn har pågått under många år, där många olika känslor uttryckts, i en mängd olika forum och inte minst i Nynäshamns Posten.

Oavsett vad som förevarit under resans gång, kan vi nu konstatera att hamnen nu är här och att det anlöper ett par containerfartyg varje vecka.

Från kommunens sida är vi glada över att vi nu kommit så här långt, men vi är samtidigt bekymrade över den tunga lastbilstrafik som genereras av såväl RoRo som containertrafik.

När det gäller vägtransporterna är det staten och Trafikverket som ansvarar för och har rådighet över vägnätet och det gäller både väg 73 och väg 225.

Kommunen har fortlöpande till Trafikverket framfört sin oro för effekten av ökad tung trafik, men upplever inte att man därifrån och med tillräcklig hastighet vidtar de åtgärder avseende väg 225 som anges i den avsiktsförklaring som tecknats mellan Nynäshamn, Botkyrka och Trafikverket.

Inför öppnandet av Norvik initierade jag åter ett möte med Trafikverket som hölls den 14 maj, där jag framförde min och kommunens irritation och missnöje med att i princip ingenting hänt, utöver en refug vid Gudby. Trafikverket saknar dock finansiering för att kunna påbörja den nödvändiga vägplanen förrän 2022, vilket givetvis är bekymmersamt och som fått oss i Alliansledningen att se över om vi som kommun kan hitta en väg att påskynda detta genom att kommunen kan förskottera medel till Trafikverket så att åtgärder kan vidtas tidigare. Vid mötet framförde vi även vårt önskemål om att Norvik ska kunna bli del av det alkobomsprojekt Trafikverket arbetar med nationellt och vi fick en positiv respons på detta.

Dessutom arbetar vi kontinuerligt i Södertörnssamarbetet för att Tvärförbindelse Södertörn ska komma till stånd. Tvärförbindelsen är en förutsättning för att kunna införa begränsningar av trafiken på väg 225.

Kommunen har även i år förnyat vårt samverkansavtal och medborgarlöfte med polis och räddningstjänst, där det nu även förts in skarpare skrivningar om trafiksäkerhetsarbetet utmed vägarna 225 och 73 och där polisen även tillförts ytterligare resurser.

Tillsammans med Haninge och Region Stockholm arbetar vi även hårt för att väg 73 ska bli försökssträcka för elväg där vi konkurrerar med Örebro.

Vi upplever även ett gott samarbete med Stockholms Hamn som dels har sett till att vi har en järnväg till Norvik, men där man även lägger ner ett stort arbete på att hitta intressenter för pråmtransporter från Norvik till Mälarhamnarna och annat som kan göra Norvik än mer konkurrenskraftig som den miljömässigt viktigaste hamnen i Östersjön.

Från kommunens sida fortsätter vi med påverkansarbete på ytterligare många fronter. Vi bidrar till opinionsbildning i Mälardalsrådet, handelskammaren, gentemot riksdagsledamöter och tar alla tillfällen i akt för att få till så bra framtidslösningar för Norviks fraktflöden som det bara är möjligt.

Harry Bouveng (M), kommunstyrelsens ordförande

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel