Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En övertro på Norviks hamn

Annons

Henrik Winberg, ordförande Rangsta båtklubb, ger i en insändare 28 december uttryck för en vanlig uppfattning hos allmänhet - att våra politiker styr över Sveriges sjöfart. Inom handelssjöfarten har vi dock inga statliga rederier. En liten poäng har dock Winberg ändå, den nya Himmerfjärdsdragningen är en led i det svenska sjöfartstänkandet i Östersjöns feederordning - de inre vattenvägarna. I detta fall Mälaren, och varför Södertälje sluss nu är breddad och förlängd med invigning 2019.

I sjöfartsfrågan vilar dock våra kommunpolitikers visionära förblindning - Östersjön är, och i allt högre tonnagegrad, en feederordning; varför hamnkoncept Norviks Oceanhamn är just en politisk övertro. De inre vattenvägarna är en prioritering på båda sidor skrivbordet i sjöfartspolitiken på riksplanet.

Nu har Stockholm hamnar fått en ny vd. Huruvida hans avsiktsförklaring innehåller ett uppvaknande i sjöfartspolitiken är ännu ett frågetecken. Att rederier och dess mäklerier skulle lägga om till längre och dyrare landtransporter från Södertörns Norviks Hamn till Mälardalen finns inte på kartan.

För oss med bakgrund inom sjöfart är den politiska förhoppningen med Norviks Hamn en gåta som började 2000 med den då nya vd:n Wiman från Posten och restaurangbranschen. Före det var Norviks tänkta distributions- och upptagningsområde Ryssland, en järnvägstransit till Göteborg.

Hur våra politiker kunde tro sig besluta om godsvolymer och rederier där man saknar marknadsrollen liknar fåfängans psykos.

Johan Sturesson

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel
Annons