Annons
Vidare till nynashamnsposten.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

En utredning av kommundelning kostar inte en massa pengar

Replik till Bertil Norrström

I NP 13/2 tycker skribenten till om ”detta tjat om kommundelning”. Vi vill upplysa om att Sorundanet Nynäshamns kommunparti är ett politiskt parti som valt att driva frågan om att utreda ny kommun enligt de demokratiska principer som de allra flesta i vårt land är överens om. Nyligen har (M), (C) och (KD) lagt en motion om samma sak; att utreda en ny kommun. (SD) skriver på sin hemsida att man stödjer en utredning och vi har även uppfattat positiva tongångar från andra partier. Vi tycker det är tråkigt, och i viss mån oroväckande, att seriöst politiskt arbete betecknas som “tjat”.

Vi tycker det är tråkigt, och i viss mån oroväckande, att seriöst politiskt arbete betecknas som “tjat”.

Skribenten fortsätter med att påstå “att Sorundanet har svårt att räkna har jag förstått sedan tidigare uttalanden”. Vi i Sorundanet Nynäshamns kommunparti anser oss vara hyggligt kunniga inom räknekonsten och ber skribenten att precisera vilket uttalande som åsyftas – så kanske vi kan hjälpa till med förståelsen?

Skribenten frågar retoriskt “Varför gjordes kommunsammanslagningen 1974?” och svarar “Inte var det för nöjes skull, utan för att det skulle bli billigare för kommunerna”. Det stämmer inte om man får tro Statens Offentliga Utredningar, SOU 2001:48; “Syftet var främst att skapa förvaltningspolitiskt optimala, bärkraftiga kommuner”. Tidsandan på den tiden innebar också en överdriven tro på stordrift och centralisering. Sammanslagningarna genomfördes av statsmakterna under tvång och i vår kommun sägs det att alla var missnöjda; Ösmobor, Nynäshamnare och Sorundabor. Ett tvångsgifte är inte bra för någon!

Skribenten oroar sig också för att administrationen blir dubbelt så stor; “ingen vill ha en mindre administration än den andra”. Detta är ett tankefel; om vi delar kommunen på två kommuner så delas även det administrativa i två delar. En mindre kommun har givetvis en mindre administration än en större. Erfarenheter från nya mindre kommuner visar faktiskt på en ökad effektivitet och färre anställda räknat per kommuninvånare.

En utredning kostar inte “massa pengar”. Den kostar faktiskt mindre än vad vår kommun skänker till den kommersiella “Stadskärneföreningen” i orten Nynäshamn varje år.

“Samtidigt skriver Sorundanet att man skall samarbeta i vissa lägen för att hålla kostnader nere. Det var just det man tänkte på vid sammanslagningen.” Även om detta var tanken, så visar en drygt 40-årig historia att just detta inte har fungerat inom vår kommun. Det är en av de viktigaste orsakerna till att vi vill utreda. Samarbeten utanför vår kommun kommer fortsätta som vanligt med till exempel SRV, räddningstjänst, miljö och hälsa, upphandling med mera.

Vidare påstår skribenten “Att kasta ut en massa pengar på att bara utreda detta är vansinnigt! Det säger ju sig själv att det blir billigare med en i stället för två kommuner.” En utredning kostar inte “massa pengar”. Den kostar faktiskt mindre än vad vår kommun skänker till den kommersiella “Stadskärneföreningen” i orten Nynäshamn varje år. Att en stor kommun skulle vara billigare än två små känner vi inte till och ber skribenten att ge oss en källa.

I Nykvarn, med cirka 10 300 invånare, finns det bara en heltidsarvoderad politiker. I vår kommun med cirka 28 000 invånare är det 7,2 heltidsarvoderade politiker med riksdagsmannalön eller mer.

Avslutningsvis påstår skribenten “Och vad jag har hört så har de småkommuner som Sorundanet nämner svårt med ekonomin”. Vi har studerat kommunerna Trosa, Nykvarn och Salem och kan inte hålla med om detta. Vi ber skribenten att ange en källa för sitt påstående. Tvärtom, dessa kommuner har effektivare organisationer och nöjdare invånare. Även den politiska organisationen är effektivare. I Nykvarn, med cirka 10 300 invånare, finns det bara en heltidsarvoderad politiker. I vår kommun med cirka 28 000 invånare är det 7,2 heltidsarvoderade politiker med riksdagsmannalön eller mer.

Vi vill på ett enkelt sätt försöka förklara för skribenten varför vi vill ha en oberoende utredning av vår kommun. En viktig utgångspunkt för en positiv utveckling och nystart för Nynäshamns kommun är att göra en utredning som genomlyser hur resurser fördelas, kommunens ekonomi, styrning, organisation, ledning och demokrati. Enligt kommunallagen ska alla invånare ha tillgång till likvärdig service. Detta sker inte i dag i vår kommun, fördelningen av resurser är inte likvärdig. Den politiska ledningen saknar vilja och handlingskraft för att ändra på detta. Därför vill vi också utreda en ny kommun.

Sorundanet Nynäshamns kommunparti

genom Per Ranch

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel