Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Enormt mycket att se när PRO i Ösmo reste till Prag

Mängder av sevärdheter och vackra platser upplevdes, då en grupp från PRO i Ösmo besökte den pampiga barockstaden Prag i Tjeckien.

Annons

Anmäl text- och faktafel

Efter tre terminers studiecirkel om Tjeckien och Prag kom vi också iväg på en resa till Prag. 09.30 blir vi hämtade med buss vid Ösmo central. Efter att ha lastat våra väskor stiger vi ombord. Bussen startar med kurs mot Arlanda. Det var mycket lite trafik så sträckan Ösmo – Arlanda tog bara 1 timme och 5 minuter. På Arlanda vidtog äventyret med att knappa in och ut biljettbekräftelse, sedan väska på bagagebandet, självskanning även där. Så kom nästa prövning - inget problem med ryggsäcken men när jag passerar bågen piper det för fullt, så jag och även några av mina kamrater blir ordentligt genomsökta. Många av oss äldre har ju bytt ut lite leder här och där i kroppen till metall. Rätt gate och nu är vi i planet på väg på riktigt.

Två timmar senare landar vi i Prag. När vi hämtat ut väskorna står vår guide Mr. Henry med en PRO-flagga utanför och hälsar oss välkomna. Buss till hotellet, incheckning och bra rum. Guiden hämtar oss igen, nu för en stadsvandring. Han tar oss på en tur där vi tittar på alla fantastiska hus som nästan alla är utsmyckade och rengjorda. Vi snirklar oss fram och får se massor av statyer. Den märkligaste var nog den stora hästen som hänger upp och ned, fastbunden i taket med en ryttare på magen (skulptur av David Cerný, utförd i skum, men gjord för att likna patinerad brons).

Vi passerar flera museer och kommer till Vaclavplatsen, ett stort öppet torg som påminner om en boulevard. Henry tar oss till en restaurang för middag. En brant trappa rakt ner i källaren, inte så bra och lätt för alla, maten var typisk tjeckisk och alla var inte helförtjusta. Sedan upp för trappan och promenad hem till hotellet igen. Vi promenerade 7,8 kilometer första dagen på vår resa.

Måndagen startade med frukost på hotellet. Klockan 09.00 kom vår guide och hämtade oss, denna gång med buss, och vi for genom Prag, över floden och högt upp till Pragborgenområdet. Området består av flera gamla palats men vi startade högst upp med ett besök där ett bibliotek var inhyst i ett före detta kloster, Strahovsklostret. I Vårfrukyrkan bredvid sägs att Mozart har spelat på orgeln år 1787. Vi fortsätter vandra ner mot den stora Borgen, som egentligen består av flera olika hus hopbyggda. I ett av dem bor presidenten. Allt bevakas av soldater. För att komma in på borggården får vi passera genom likadana bågar som på flygplatserna. Området innanför grindarna är inte bara en gård utan tre olika borggårdar med olika borgar och kyrkor. S:t Veitsdomen var en av de vackraste med 18 olika kapell utmed väggarna. Vår guide berättade om många av de statyer och märkliga föremål som fanns i de olika små kapellen.

Vi lämnade borgenområdet via Guldgränden. Där finns en samling småhus som till en början befolkades av bågskyttar som inkallats till borgens försvar. Senare inhystes hantverkare här, bland annat guldsmeder. Även Franz Kafka har bott här. Numera rymmer husen souvenirbutiker. Nu lämnade vi borgenområdet och guiden tackade för sig. Vi hittade ett lunchställe och därpå gick vi över den berömda Karlsbron med alla statyer. Vi tog oss fram till det astronomiska uret på Gamla stans rådhus, när klockan slog 16.00 öppnades luckorna och urets figurer framförde sin ritual. Till slut promenerade vi hem mot hotellet. När vi efter en lång dags gående var framme hade vi gått 12,3 kilometer.

Tisdagen startade med hotellfrukost. Idag fanns det även bacon till någras förtjusning. Nu skulle vi på egen hand ta oss fram i Prag och se på något av allt det vi läst om. Vi startade med spårvagn genom staden från hotellet ända en bit över Moldau. Där fann vi parken med uppgång till tjeckiska Eiffeltornet. Några trappor och lite promenadväg så kom vi fram till en av dagens höjdpunkter, Petrin Lookout Tower. För att ta oss dit upp fick vi åka med bergbanan rakt upp för berget. Nu var vi högst upp på berget och efter en liten promenad var vi framme vid tornet. Flera av de våra tog sig ända upp till utsiktsbalkongen. Det var många trappor, några nöjde sig med att ha sett tornet och köpte kaffe och glass i kiosken. Promenaden fortsatte. Vi tittade på kyrkor, statyer, träd och blommor. Därefter åkte vi bergbanan nedför men bara halvvägs den här gången. Där tog vi lunchpaus på en restaurang. Därpå andra halvan av bergbanan ned till stora vägen och spårvagnen. Tänk – pensionärer över 70 år åker gratis på spårvagnar i Prag! Tillbaka till hotellet blev det kaffepaus, några fortsatte ut på stan igen andra gick till rummet och vilade upp sig inför kvällen.

Klockan 19.15 blir vi hämtade av guiden med buss för färd ner till en av kajerna vid Moldau där vi fick gå ombord på en restaurangbåt. En välkomstdrink när vi kom och sedan var buffébordet uppdukat, så det var bara att ta varsin tallrik och börja plocka åt oss mat. Ölen fick vi köpa i baren. Båten lade ut från kaj och vi åkte en tur på floden Moldau. Vi slussade två gånger och därefter gick turen in mot staden. Vi passerade under Karlsbron innan vi vände. Alla Pragstorn var belysta och vi såg även Eiffeltornet, där vi varit, upplyst. Till slut lade båten till igen och vi sade tack och adjö och klev av. Bussen kom och hämtade oss tillbaka till hotellet. Några i gruppen sade god natt men några av ungdomarna ville vara ute en stund till. Denna dag gick vi bara drygt 5 kilometer.

Onsdag hemresedag något senare och längre frukost. Packa väskorna och vänta på Henry, vår guide, som kom med bussen och hämtade oss för färd mot flygplatsen. Det var en bussresa som gick undan. Det gick så fort att till och med guiden reagerade. Sedan vidtog incheckning, promenad till rätt gate, framme, väska och jacka på bandet och promenad genom bågen. Det piper förstås så jag blir ordentligt omklappad igen, så även några av mina reskamrater. Fullt plan till Arlanda, hämtar bagaget och när vi kommer ut står vår busschaufför och tar emot oss samt visar vägen till bussen. Sista etappen hem mot Ösmo, dit vi anländer 18.15. Tänk det tog lika lång tid att flyga Arlanda-Prag som att åka buss Arlanda – Ösmo.