Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Eva satte världsrekord med elmotorcykel

Elbilar har ett rykte om sig att vara tråkiga och lite töntiga. Det vill Eva Håkansson ändra på. Nu har hon byggt världens snabbaste elmotorcykel med en topphastighet på 389 kilometer i timmen. Det borde få tyst på folk, säger hon.

Annons

Förra veckan satte Eva Håkansson från Nynäshamn flera världsrekord med sin hembyggda elmotorcykel ”KillaJoule”. Hon gjorde det i den amerikanska saltöknen känd som Bonneville Salt Flats. Med en topphastighet av 389 km/h, och ett officiellt rekord på 387 km/h, slog hon det tidigare rekordet med 40 km/h. Det gör henne också till världens snabbaste kvinna på motorcykel.

– Det är en liten historisk händelse. Senast man slog världsrekord med en elbil var 1899, sedan dess har förbränningsmotorer dominerat, säger Eva Håkansson.

Eva Håkansson är uppvuxen i Nynäshamn. Numera bor hon i Colorado, USA, där hon är doktorand i maskin- och materialteknik vid University of Denver. Hon har alltid haft en passion för teknik, miljöfrågor och snabba fordon, berättar hon.

– Någonstans tänkte jag att jag kunde kombinera de tre.

Som aktiv i Gröna Bilister skrev Eva Håkansson boken Hybridbilar – framtiden är redan här. Men, säger hon, i nio fall av tio, när elfordon kommer på tal, frågar folk hur fort de går.

– Tyvärr har de ett rykte om sig att vara tråkiga och långsamma. De har en töntstämpel både i Sverige och USA, säger hon.

Så för att ändra synen på miljöfordon bestämde hon sig för att bygga världens snabbaste elbil, som skulle kunna göra minst 400 kilometer i timmen. Det har tagit fem år. Men förra veckan slog hon alltså världsrekordet med KillaJoule, som hon har byggt hemma i garaget med maken Bill Dubé, som också är ingenjör.

– KillaJoule är ett häftigt hobbyprojekt, men det egentliga syftet är miljöaktivism i förklädnad, säger hon.

Det är inte med någon revolutionerande teknik som Eva och Bill har byggt motorcykeln. Vad de har gjort är att använda det bästa av befintlig teknik och bygga ett fordon som kan hantera hästkrafterna.

– Vår ”hemlighet” är att vi har ”gjort matten” för att hitta de bästa tekniska lösningarna. Det är ingen lätt uppgift, men vad gör man annars med sin fritid, säger hon och skrattar.

Den nära 6 meter långa och 400 hästkrafter starka KillaJoule har väckt uppmärksamhet i USA. TV-kanaler som Discovery har hört av sig. Det är ett steg på vägen till att visa att miljövänligt inte behöver betyda tråkigt.

– Ett annat av mina mål är att uppmuntra tjejer till en karriär inom ingenjörsyrket.

Rekordhastigheten på Bonneville gav Eva Håkansson det officiella och inofficiella rekordet för världens snabbaste elektriska motorcykel, världens snabbaste sidvagnsmotorcykel (förbränningsmotorer inkluderat), snabbaste kvinnan i världen på motorcykel och snabbaste svensk på motorcykel.

Xxxxxx xxxxx xxxx Xxxxxx xxxx