Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fartygen leds närmare Sorunda

Farleden mellan Landsort och Södertälje ska få en ny östligare sträckning närmare Sorunda och genomgå omfattande muddringar. Allmänheten får lämna in synpunkter på dessa planer under oktober.

Annons

Ett skäl till att muddra och ändra sträckningen för Landsortsleden är att oljehanteringen i Loudden i Stockholm och i Berg i Nacka upphör kring år 2020 och mer olja kan komma att transporteras till Södertälje hamn. Det rimmar illa med att Landsortsleden är den mest olycksdrabbade farleden i Sverige och att den har begränsningar i kapacitet och hastighet.

– Förbättrade vägar är en del i EU:s strategiplaner för infrastruktur, förklarar Bertil Skoog, projektledare för Sjöfartsverket, i ett pressmeddelande.

Sjöfartsverket föreslår nu att Landsortsfarleden ska flyttas närmare Sorundas kust från Fifång och norrut. Strax söder om ön Regarn föreslås farleden fortsätta mot Oaxen längs samma sträckning som i dag. Men mellan Oaxen och Skanssundet föreslås farleden åter gå närmare Sorundas kust jämfört med i dag.

Den nya sträckningen mellan Fifång och Skanssundet kräver muddringar på 100 000 kubikmeter. Fartygsbuller, erosion och andra störningar från den nya farleden ska utredas i en kommande miljökonsekvensbeskrivning.

Allmänheten får yttra sig om planerna till den 1 november. (Samrådsunderlaget finns att ladda ner på www.sakrafarleder.se.)

Muddringarna och sprängningarna planeras att börja tidigast 2019 och pågå under ett till två år. Det kräver att tillstånden och finansieringen är klara till dess.

Annons