Annons
Vidare till nynashamnsposten.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Fler snabbtåg kan korta restiden

Det moderata trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons vill i förlängningen se snabbtåg på Nynäsbanan. Enligt en plan som diskuteras inom SL kan det bli verklighet 2018.

Om ett par år kan nynäspendlarna, liksom andra resenärer långt ut i pendeltågsnätet, få kortare restid. 2018 ska SL lägga fram en ny plan för hur pendeltågstrafiken ska förändras. Fler snabbtåg, även kallade skip-stop tåg, kan då bli verklighet. Med i beräkningen finns den ökade kapaciteten som pendeltågsnätet har vunnit genom byggnationen av Citybanan.

– Det kommer ske förstärkningar och förbättringar. Då tycker jag att det är viktigt att vi ställer oss frågan hur det kan komma så många resenärer som möjligt till del, säger trafikborgarrådet Kristoffer Tamsons (M).

– Till exempel skulle man kunna få in snabbtåg som går från ändstationer som Nynäshamn eller Märsta och in mot Stockholm.

Vilka förändringar som kommer göras är fortfarande en politisk fråga. I en utredning som SL presenterade förra hösten fanns två alternativ: Enligt det första skulle fler tåg sättas in till och från Västerhaninge och enligt det andra skulle snabbtåg sättas in till och från Nynäshamn. Det andra alternativet skulle enligt den kalkylen innebära åtta minuter kortare restid genom att hoppa över stationerna i Jordbro, Vega, Skogås och Trångsund.

I och med Citybanan och de nya dubbelspåren mellan Tungelsta och Hemfosa kommer kapaciteten att finnas, bekräftar Armin Ruge, utredare på Trafikverket.

– Utbyggnaderna möjliggör ett införande av fler snabbpendeltåg. Dels ökar kapaciteten i spårsystemen, men det ger också en större frihet att schemalägga tågen på ett optimalt sätt, säger han.

I teorin innebär den ökade kapaciteten dessutom att ett till tåg i timmen skulle kunna trafikera Nynäsbanan. Det är något som Nynäshamns kommunstyrelse förespråkar.

– Med tanke på befintlig befolkningsutveckling och utvecklingen av hamnen i Norvik kommer vi behöva tätare och bättre trafik. Vi skulle vilja se att SL behåller nuvarande trafik men att de lägger till ett skip-stop i timmen under rusningstrafik, säger kommunstyrelsens ordförande Anna Ljungdell (S).

Då SL förra året drog in flera avgångar på Nynäsbanan kritiserade Kristoffer Tamsons Nynäshamns kommun för att inte ha levt upp till löften om bostadsbyggande. Fler avgångar beror alltså på om kommunen lyckas växa.

– Det måste med jämna mellarum göras analyser av vad som har skett med reseunderlaget. Har det byggts i en omfattning som motiverar den här turtätheten och kapaciteten i trafiken? Jag hoppas att vi snart kan se att Nynäshamn levererar i form av arbetsplatser och bostäder, säger Kristoffer Tamsons.

Snabbtåg på Nynäsbanan

Redan i dagsläget går ett snabbtåg, som tar 59 minuter från Nynäshamn in till Stockholm, på vardagar klockan 07.07. På eftermiddagen går två tåg tillbaka till Nynäshamn som avgår från Stockholm 16.12 och 16.42 och tar 60 minuter.

Den snabbare restiden möjliggörs av att tåget hoppar över stationerna i Jordbro, Skogås och Trångsund, därav benämningen skip-stop tåg.

En framtida snabbtågslösning kan komma att se annorlunda ut.