Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Förvandlingen av Norviksudden har börjat

Den 16 september tas ett symboliskt första spadtag för arbetet med den nya hamnen i Norvik. Men arbetet startades redan i våras. Just nu förstärks lerjorden på den plats där hamnplanen ska byggas.

Annons

Den 1 april stängdes vägen till Norviksudden i Nynäshamn av, och nu pågår markarbetena inför bygget av den planerade storhamnen. Stockholms hamnar är byggherre för projektet och NCC Construction markentreprenör.

Vid en överflygning med helikopter är det tydligt att det har hänt mycket sedan avstängningen den 1 april. Ingen skog finns nu kvar på udden.

– Vi håller just nu på med jordförstärkande arbeten som ska stabilisera marken, berättar Magnus Sjöberg, som är Stockholms hamnars projektchef för hamnen Stockholm Norvik.

En blandning av kalk och cement pumpas ner i den leriga marken för att stabilisera den. Över läggs krossat berg som ska pressa ihop marken så att det går att bygga vägar och byggnader där. Ett av de lokala företag som har arbetat med markförstärkningsarbetena som underentreprenör är Nynäs Ösmo Lastbilscentral.

Även andra arbeten görs, berättar Magnus Sjöberg.

– Vi har också gjort en del sprängningsarbeten för att kunna fortsätta bygget.

I augusti påbörjades sprängningsarbetet på den blivande hamnplanen, och under cirka två år kommer man till och från att spränga i området. Bland annat behöver man spränga för järnvägsspåret, som delvis ska gå i berget.

Det berg som sprängs bort återanvänds i projektet, berättar Magnus Sjöberg.

– Vi försöker återanvända det i så stor utsträckning som möjligt, men det går inte med allt. Vi får ändå ett litet överskott.

Vad händer med det material som inte kan återanvändas?

– Vi har ingenstans att köra det nu, så vi mellanlagrar det på området tills vidare.

Den 16 september startar bygget av hamnen officiellt med ett första spadtag. Då har Stockholms hamnar också rätt att börja med ”grumlande arbeten”, alltså muddringar i vattnet.

– I och med det börjar nästa stora entreprenad, säger Magnus Sjöberg.

Från mitten av september till och med mars 2017 ska lera muddras bort från havsbotten runt hela området.

NCC ska under hösten påbörja arbeten med anslutning av vatten och avlopp till kommunens nät. Då kommer trafiken på Norviksvägen öka något.

Hamnen planeras att vara klar för det första fartyget att lägga till år 2020.