Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Fru Blomfält första kund i Cityhallen

Artikel 42 av 93
NP 90 år
Visa alla artiklar

1962 var ett bra år för kommersen i centrum när stadskärnan förtätades med flera butiker. Det var också året som nynäshamnarna vinkade adjö till dieselloken på Nynäsbanan.

Annons

Intresset var minst sagt stort när Ica Maxi nyligen slog upp portarna i Sjötelegrafen i Nynäshamn. Inte ett dugg mindre var intresset i maj 1962 när Konsum Cityhallen öppnade i lokalerna som i dag huserar Handelsbanken.

NP var på plats även då och noterade att en viss fru Blomfält ”i ensam majestät” tågade in som allra första kund i den toppmoderna matbutiken som bland annat lockade med nybakat bröd och köttfärs i ”Triumfförpackning”. Det rapporterades också att andra handlare i stan var på plats och kunde inte annat än lyfta på hatten åt succén med de många kyldiskarna.

Samtidigt öppnade flera andra butiker i HSB:s nya byggnad. Tillsammans med det då två år gamla EPA-varuhuset utgjorde KF:s satsning ett led i den medvetna, och omdebatterade, förtätningen och ”centraliseringen” av Nynäshamn.

Skolan var på tapeten under 1962. Bland annat började övergången till den nioåriga grundskolan. Ett hett ämne i Nynäshamn det året var också frågan om staden skulle få ett gymnasium. Regeringen sade dock nej till detta i mars, till mångas förtret.

1962 förde man också diskussioner om att Nynäshamn skulle bli en försökskommun för införandet av femdagarsvecka i skolan.

Den 18 februari var Olof Palme på besök i Nynäshamn. Egentligen skulle statsminister Tage Erlander hålla tal på Nynäshamns arbetarekommuns årsmöte, men Erlander blev sjuk och vapendragaren Palme, då riksdagsledamot, fick hoppa in.

Och så blev det ett slut på ”lidandets” järnvägshistoria. Så uttryckte Bror Elwing, chef på Stockholms-Nynäs järnväg, det när Nynäsbanan äntligen gick över till eldrift i november 1962. Med elektriska tåg blev resan så klart både snabbare och bekvämare.