Annons
Vidare till nynashamnsposten.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Gröndalsskolans nya aktivitetspark invigdes

Den nya aktivitetsparken på Gröndalsskolan har invigts.

Som NP tidigare rapporterat om har det pågått ett arbete med att bygga en aktivitetspark helt i trä för årskurserna 4-9 på Gröndalsskolan i Nynäshamn. Arbetet är en del av Lärmiljöprojektet som drivs av Nynäshamns Naturskola i samarbete med Janne Jonsson som är anställd i projektet. Syftet med projektet är att skapa giftfria utemiljöer som ska stimulera till ökad fysisk aktivitet och skapa förutsättningar för att ha lektioner utomhus.

Att ibland flytta ut undervisningen är ett sätt att knyta ihop teoretiska studier med praktiska aktiviteter och upplevelser. Utomhusundervisningen ska både fördjupa lärandet och öka engagemanget hos eleverna. Utomhus ökar rörelsen hos eleverna, som bör komma upp i 15 000 steg under en dag för att möjliggöra en god hälsa. Det ligger i linje med kommunens mål om att ha välmående elever. I Gröndalsskolans aktivitetspark har också flera redskap för styrketräning byggts för att kunna användas på idrottslektioner.

Invigningen på Gröndalsskolan, som skedde under aprils sista dag, anpassades efter det rådande läget. För att inte för många elever skulle samlas på samma ställe delades eleverna i årskurserna 4–6 upp i grupper som under förmiddagen fick besöka olika stationer. Medan en grupp ägnade sig åt olika lekar som trivselledarna ordnade var en grupp uppe på berget och genomförde en klassisk utomhuspedagogisk aktivitet som kallas 36-leken. Aktiviteten består av 36 uppdrag och kan anpassas efter aktuellt ämne och ålder på eleverna. Denna gång bestod uppdragen av engelska utmaningar som eleverna i små grupper löste tillsammans.

Under tiden som detta skedde samlades en grupp vid den färdigställda aktivitetsparken där Robert Lättman-Masch på Naturskolan och Janne Jonsson väntade. Janne klippte bandet och eleverna fick fritt använda de olika delarna av aktivitetsparken efter egen förmåga och egen riskbedömning. Det är nämligen inte bara rörelse denna park handlar om, det handlar också om att utveckla förmågan att bedöma risker. Det är mycket viktigt inför vuxenlivet när de kommer att hamna i situationer där de behöver hantera risker på olika sätt. På så vis minskar de risken att skadas i framtiden. Ju fler skrapsår idag, desto färre brutna ben imorgon skulle det kunna sammanfattas som.

Bandet knöts ihop igen för att återigen klippas av när de andra grupperna kom på invigning. Vid de nya borden, som också tillkommit inom Lärmiljöprojektet, bjöds eleverna också på fika. Solen sken ikapp med elever, lärare och rektorer denna förmiddag och med detta flyttar projektet vidare till nästa skolgård för att utveckla fler utmanande och lärorika miljöer för eleverna.

Robert Lättman-Masch, Nynäshamns Naturskola

Skicka in en artikel om något som berör dig

Med Nynäshamns Posten Nära kan du skriva egna artiklar och få dem publicerade.

Skriv en läsarartikel