Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Insändare: Bra att miljöfrågan lyfts för hamnen

Annons

Svarinsändare om fartygens påverkan på miljön.

Det är trevligt att höra att hamnen och fartygen uppskattas, och det är bra att frågan om miljöpåverkan lyfts.

Hela transportsektorn står inför stora utmaningar när mängden transporter ökar samtidigt som utsläppen måste minska. Vi instämmer i bilden att fartygens utsläpp är en utmaning och att dessa måste reduceras. Frågorna är dock komplexa och går tyvärr inte att lösa snabbt och enkelt.

Faktum är att Nynäshamns hamn är en allmän hamn vilket innebär att vi har skyldighet att ta emot de fartyg som kommer hit och har inte möjlighet att ställa krav på fartygens miljöprestanda. De begränsningar som finns är våra miljötillstånd där bullernivåer med mera tydligt framgår och internationella lagar och regler där till exempel utsläpp av svavel tydligt regleras, här har vi i Östersjön särskilt höga krav.

De medel vi har är att arbeta med incitament. Vi erbjuder miljörabatter till de kunder som går längre än vad lagar och regler kräver inom områden som är viktiga för oss lokalt. Rederier som väljer att elansluta får till exempel ett bidrag på en miljon kronor.

Vi arbetar också med att successivt bygga ut möjligheten att elansluta. Det är inte oproblematiskt eftersom det är tekniskt komplicerat, förenat med ytterst höga kostnader samtidigt som el är en bristvara i vår region. Men dialog med samtliga intressenter för att utreda vidare möjligheter till elanslutning i Nynäshamns hamn pågår. I Stockholm Norvik Hamn kommer det att finnas möjlighet att elansluta vid samtliga kajlägen direkt när hamnen öppnar i maj 2020.

Vi upplever också att rederierna, våra kunder, är ytterst medvetna om problematiken och att de alla arbetar utefter sina förutsättningar med frågan. Polferries färja Wavel är som sagt elansluten och Destination Gotlands nya färja går på flytande naturgas.

Vi har ännu inte alla lösningar på plats, men viljan finns och vi är på god väg.

Camilla Strümpel, kommunikationschef Stockholms Hamnar

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel
Annons