Insändare: Förvånad över kritiken från Wechselmann

Annons

Det är med ganska stor förvåning jag i NP läser Maj Wechselmanns beskrivning av sin uppfattning om den trista inramningen hennes film ”Moa Martinson-Landsmodern” fick i samband med visningen av densamma i Folkets Hus.

Maj Wechselmann framför att hon lovat flera av de 70 vuxna och barn som medverkat i filmen gratisbiljetter. Att några fribiljetter överhuvudtaget i ett sådant sammanhang skulle delas ut var helt obekant för oss i Folkets Hus. Att i samband med att föreställningen börjar framföra ett sådant budskap skapar bara problem som med så kort varsel inte går att lösa.

En önskan om att i förväg få lämna ut rosor fanns och förvägrades inte. Just därför ordnade vår filmmaskinist utrymme för detta genom att han startade filmen senare än programenligt. Vi hade också att tänka på att vi skulle ha ytterligare en filmvisning samma dag kl. 15. Moa föreställningen kom att sluta omkring 14.45. Hade vi vetat allt som fanns Maj Wechselmanns önskelista i förväg hade vi inte bokat in en film till samma dag. Att mikrofonen, som det var hemställt om innan föreställningen, inte fungerade beklagar vi verkligen. Det berodde på att mixerbordet till mikrofonen var trasigt, vilket inte upptäcktes förrän strax innan föreställningen.

Men jag frågar mig, varför förbereddes det inte mellan de berörda parterna på samma sätt här i Nynäshamn som i Norrköping? Vi i Folkets Hus hade inte varit främmande för att medverka till detta. Jag vill också framföra att vi fick beröm från några biobesökare för en trevlig och trivsam filmförevisning.

Annelie Ohlsson, chef Folkets Hus Nynäshamn

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?