Annons
Vidare till nynashamnsposten.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: "Hur kan Telia låta nedfallen kabel ligga kvar?"

En person som bor i Norsbol ställer i en insändare frågor om en nedfallen kabel.

Jag har en fråga till Telia. Hur kan bolaget acceptera att dess kabel ligger misshandlad i öppen dag, utan att något görs åt saken?

Kabeln går precis längs väg 528. På en sträcka av 400-500 meter ligger kabeln nersliten från stolparna. Traktorer kör över den, på flera ställen är kabeln vikt. Ett parti av den ligger mer eller mindre i ett vattenfyllt dike. Man behöver inte vara teleexpert för att inse att en sådan kabel inte fungerar som den ska.

Det här är inte en ny situation. Också för ett par år sedan låg samma kabel nere på marken en längre tid. Då krävdes kontakt till Telia Sveriges dåvarande vd innan ledningen kom upp på stolparna igen. En tid senare lade någon vid avverkning upp grenar och trädrester i en stor hög precis under telefonkabeln och tände på. Givetvis smälte kabeln av hettan, och så var vi utan telefonförbindelse igen.

Av en teletekniker har jag fått berättat att kabeln är lappad på hundratals ställen.

Med åren har vi försökt leva med att vår fasta telefon ibland inte fungerat. I mitten av december tröttnade vi och gjorde på nytt en felanmälan. Telia bekräftade felet och meddelade sedan att det var reparerat. Det var det inte. Strax före nyår gjorde vi åter felanmälan och fick beskedet att det skulle vara avhjälpt den 3 januari.

Det enda som hände den dagen var att vi via sms informerades om att felet skulle ta längre tid att reparera än förväntat på grund av ”ett större fel i nätet”.

Det är svårt att tolka saken annorlunda än att Telia vill tvinga oss att avsluta vårt gamla telefonabonnemang, för att koppartekniken anses gammal. Men erbjud oss i så fall något alternativ! I samtal med Telias ansvarige för fibernätsbygge gjorde han tydligt att Telia inte har intresse av vårt område.

Telia har staten som huvudägare och politikerna talar gärna om att ett höghastighetsnät är en demokratisk rättighet. Bolaget marknadsför en vacker vision om ”Folknätet”. Hos oss har den enda ambition som visats i det avseendet varit att avgiften höjts rejält. Telia kan inte hänvisa till brist på resurser. Bolaget har många år i rad gjort en vinst på 30 miljoner kronor om dagen.

I dag två veckor efter vår senaste felanmälan är felet fortfarande inte åtgärdat, och något nytt besked från Telia har vi inte fått.

Boende i Norsbol

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel