Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Insändare: Inga konkreta initiativ för att förbättra trafiksäkerheten efter väg 225

Annons

Svar på Harry Bouvengs (M) replik på en tidigare insändare om väg 225.

Först ett tack för ditt svar på min insändare, som utan tvekan visar att trafiksäkerheten efter väg 225 finns på kommunens agenda. Men det jag saknar är egentligen beredskapen att medverka till att konkreta åtgärder verkligen kommer till stånd framförallt genom Sorunda.

Här några kommentarer till insändaren:

■ Jag ser ingen motsättning mellan att satsa på skola och omsorg och en gång- och cykelväg efter väg 225. Nynäshamns kommun har som ett av sina prioriterade mål att medverka till säkra skolvägar. Om något skulle bidra till att förverkliga den målsättningen så är det en gång- och cykelväg mellan Ösmo och Spångbro, inte minst nu när högstadiet flyttas från Sunnerbyskolan till Vanstaskolan. En säkrare skolväg skulle innebära att många elever i stället för att skjutsas eller åka buss skulle kunna ta sig till skolan med hjälp av cykel. Två målsättningar skulle kunna infrias. Säkrare skolväg samt att eleverna får möjlighet att röra på sig utan att öka antalet idrottstimmar.

■ När det sedan gäller Tvärförbindelsen Södertörn kan jag i mitten av juni läsa i en Expressenledare . ”Att Naturvårdsverket med utgångspunkt från riksdagens mål avseende klimatet uppmärksammar att för att tvärförbindelsen skall kunna byggas krävs inte bara renare bilar utan även minskad bilkörning. Därför kräver man ett nytt samråd när det gäller Tvärförbindelsen Södertörn, som enligt Naturvårdsverket kommer att alstra betydligt mer biltrafik än idag. Effekterna kan dessutom bli så stora att de bör prövas enligt Miljöbalken." Redan idag har projektet skjutits långt fram i tiden. Men med tanke på Naturvårdsverkets kritik och en regering med Miljöpartiet måste man räkna med att Tvärförbindelsen Södertörn är ett mycket osäkert projekt. Därför upplever jag de återkommande hänvisningarna till Tvärförbindelsen från både den regerande Alliansen och oppositionen som en ursäkt för att inte ta konkreta initiativ för att förbättra trafiksäkerheten efter väg 225.

■ Jag har dessutom blivit uppmärksammad på en aspekt som inte uppmärksammat särskilt mycket tidigare. Nynäshamns kommun har i sina beslut avseendet Norviks hamn, sett hamnen som en viktig investering för att utveckla Nynäshamn. Jag tror att det är en rätt bedömning.

Men om man ser på positiva och negativa effekter av hamnen kan man lätt konstatera att i princip alla positiva affekter kommer Nynäshamns tätort till del, medan alla negativa effekter drabbar oss som bor i Sorunda. Detta till följd av den ökande trafiken. Denna konsekvens borde enligt min mening självklart resultera i att Nynäshamns kommun också är beredd att investera i att minska de negativa effekterna i Sorunda genom att medverka till en finansiering av en gång- och cykelväg mellan Spångbro och Ösmo.

Skall vi vänta på att Trafikverket ensam åtar sig ett sådant projekt är jag rädd att följden blir likartad med det vi erfar avseende Tvärförbindelse Södertörn. Det skjuts ständigt på en osäker framtid. Det kan inte få vara så att Nynäshamns tätort ensam blir en vinnare och Sorunda ensam blir en förlorare!

Bernt Wåhleman (L)

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel
Annons