Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: "Klagan gällande hissen på Backluravägen 17A"

I en insändare vill hyresgästen Reijo Lindfors klaga på problem med en hiss på Backluravägen 17A.

Annons

Anmäl text- och faktafel

Vi hyresgäster på Backluravägen har skickat ett brev till Nynäshamnsbostäder gällande vår hiss på Backluravägen 17A. Huset består av sex våningar.

Det är sedan våren 2018 ständigt upprepande problem med hissen i vår trappuppgång. Den har ibland fått stå still en vecka, innan något sporadiskt har gjorts. Nu är problemintervallerna tätare och inget görs.

Nynäshamnsbostäder har skickat ut ett utskick, där de lovar att byta ut hissen. Med påbörjat arbete vecka 43, som sedan ska ta fem veckor.

Detta innebär inte att vi kommer acceptera dessa veckor fram till dess, utan vi har krävt att något radikalt måste göras för att hissen ska fungera nu.

Nu har hissen stått stilla igen sedan den 18 september och denna insändare skrivs den 30 september. Ännu har inget gjorts.

Nynäshamnsbostäder har hela tiden skjutit problemet framför sig. Nu är frågan när hissen ska fungera igen.

Flera hyresgäster har även ringt till Nynäshamnsbostäder men de får då bara svaret att vi ska få en ny hiss. Detta hjälper oss inte i dag, när hissen står still.

Det finns barnfamiljer och sjuka som är isolerade och inte kan komma ut och göra sina ärenden. Vi accepterar inte denna situation längre.

Var finns ansvaret hos Nynäshamnsbostäder om något allvarligt händer, om någon behöver åka akut till sjukhuset och inte kan ta hissen? På våning 5 och 6 finns isolerade personer, som är helt ställda. Jag som skriver denna insändare bor på våning 5 och är inte heller ung längre.

Nynäshamnsbostäder har sagt till hyresgäster att ingen ersättning kommer att ges för de fem veckor som arbetet med byte av hissen kommer att ta. Dom kan inte heller erbjuda några tillfälliga lägenheter till någon som inte kan ta sig ner.

Vi har ställt krav på kompensation för dessa fem veckor som arbetet skall ta, då vi blir lidande och inte kan flytta till något annat boende under tiden.

Ska vi bara finna oss i detta?

Det måste finnas en lag som ger hyresgäster hjälp samt rätt att få ersättning, i sådana här situationer.

Hyresgäst Reijo Lindfors, våning 5

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel