Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Kommunen svarar om färjorna

Annons

Eftersom det har skrivits några insändare om ”bullrande färjor” och ”kommunens åtgärder med anledning av lyxkryssarnas utsläpp” ska jag så kortfattat som möjligt försöka ge svar på frågorna och funderingarna.

Till att börja med känner vi till att båtarna emellanåt upplevs som störande, likaså att båttrafiken genererar utsläpp. Därför har vi också regelbunden kontakt med Stockholms Hamnar - som ansvarar för hamnarna i Nynäshamn – där vi tar upp frågor som exempelvis miljöpåverkan.

Sen är de här frågorna komplexa och har inte några enkla svar men klart är att ingen sitter still i båten, det är många som arbetar för att lösa frågorna bland annat genom skärpta regler. Den information som vi har fått från Stockholms Hamnar gällande deras åtgärder är bland annat: Ett fartyg till Polen är elansluten i Nynäshamn, samtliga kajlägen i Stockholm Norvik som öppnar 2020 har förberetts för elanslutning, de tar fram en handlingsplan för elanslutning av kryssningsfartyg och de stimulerar elanvändning genom att erbjuda rederierna miljörabatter. Ett annat exempel på att en omställning som är på väg är Destination Gotlands nya LNG-färja som drivs med flytande naturgas.

När det gäller Nynäshamns kommuns möjligheter att ställa krav på exempelvis buller och tomgångskörning så är de begränsade. Men det görs mätningar och den senaste rapporten från Östra Sveriges luftvårdsförbund - där alla kommuner i regionen ingår – visar att miljökvalitetsnormen hålls. Sen framgår det tydligt i Stockholms Hamnars miljötillstånd och villkor vilka begränsningar som finns exempelvis när det gäller buller.

Så sammanfattningsvis känner vi oss trygga med de mätningar som görs och Stockholms Hamnars pågående arbete för att minska miljöpåverkan.

Mikael Gustafsson, planeringschef Nynäshamns kommun

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel