Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Insändare: Lastbilstrafikförbud på väg 225?

Annons

I NP-Debatt 28 juni framgår hur Nynäshamnsstyret tänker sig lösa trafiksituationen på väg 225 serpentin. Samhällsplanerare Isa Eriksson, Nynäshamn kommun och kommunstyrelsens ordförande Harry Bouveng (M) förespråkar båda Tvärförbindelse Södertörn, Vårbyleden - det vill säga andrahandslösningen efter skrotad Södertörnsled.

Lastbilstrafiken söderut och västerut ska alltså välja att köra via Vårby, och färjeresenärer likaså! Hur ska det gå till? Lastbilstrafikförbud på väg 225? Argument Vårbyled är en medströmsyttring, en flathet, ett politiskt systems förflackning in i majoritetsbeslutets trygghet.

Finns något tredjehandsalternativ? Javisst, Himmerfjärdsbro - en regionlösning för södra Södertörn, och som inkluderad i Sverigeförhandlingen - höghastighetsbanor för frigörande av stambanor för godstrafik (Norviks transithamn) i Januariöverenskommelsen - är finansierad.

■ Bro: Sorunda/Spångbro-Hölö/Mörkö

■ Servicecentrum Spångbro

■ Resecentrum Ösmo

■ Kollektivtrafik Skavsta flygplats

■ Kollektivtrafik höghastighetsstn Södertälje Syd

Med en dragning norr om Berga försvinner korsning Porthus, Väg 225- och Vårstatrafik (Botkyrka). Väg 225 blir en lokalväg lika bilfri som g:a väg 73 - en cykelfröjd numera!

Nej, säger våra förtroendevalda. Vårbyled till E4:ans trafikanarki mellan Södertälje-Stockholm är ett klokare alternativ eftersom majoritet finns!

■ Vad säger Boel Goedener (S), Södertälje? Behövs en trafikavlastning innan Södertälje?

■ Vad säger Stockholms regionråd? Är rysslandsgodset S:t-Norvik-Göteborg (järnväg) ett klimatalternativ?

Johan Sturesson

fd transitbefraktare

Södertälje-Lübeck-Hamburg

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel